Vizsgálat indult annak megállapítására, hogy az egyes amerikai szoftvergyártók a mobiltelefonokra kifejlesztett alkalmazásaikkal nem sértik-e meg a gyerekek személyiségi jogait – jelentette be hétfőn a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission). A bizottság arra hívta fel a figyelmet, hogy egyes alkalmazások lehalásszák, valamint hirdetőkhöz és adatkereskedőkhöz juttatják el a gyerekek személyes adatait.
Az egyes alkalmazások képesek bemérni a telefon használójának tartózkodási helyét, valamint letöltik az általa lementett telefonszámokat és más, jogi szempontból megkérdőjelezhető műveletet is végre tudnak hajtani. A kereskedelmi bizottság megfelelő felügyelet nélkül hagyott “digitális veszélyzónaként” jellemezte az Apple és a Google által működtetett online üzletek által uralt mobilalkalmazás-piacot. A bizottság által bevizsgáltatott 400, gyermekek számára kifejlesztett applikáció többségének gyártói és forgalmazói “elfelejtették” értesíteni a szülőket arról, hogy a termékek miféle adatokat gyűjtenek össze és hogy azt kikkel osztják meg.
Több alkalmazás olyan hirdetést tartalmaz, amely a Facebook és a Twitter használatára ösztönöz, holott sok szülő ellenzi, hogy gyermekük rászokjon a közösségi oldalak használatára és ott bizalmas információkat osszon meg magáról. A bizottság javasolta, hogy jelentősen szigorítsák meg a gyermekek online védelméről rendelkező, 1998-as törvényt, alapvetően a 13 évesnél fiatalabbak esetében. Az érintett cégek arra figyelmeztettek, hogy a – szerintük – drákói módosítások miatt felhagyhatnak a gyermekeknek szánt internetes tartalmak gyártásával.
Független csoportok szerint is szükség van ugyanakkor a szigorításra, mert a törvény elfogadása óta eltelt csaknem másfél évtizedben a műszaki fejlődés messze túllépte a törvény realitásait. Az új szabályok egyebek között megtiltanák a gyermekek viselkedésére építő marketingtechnikák szülői beleegyezés nélkül történő alkalmazását is.