SurvivalCraft

Kacor 2013.05.13. 21:50 2 hozzászólás 5 807
SurvivalCraft

Sok minden elmondható a SurvivalCraftról, de egy dolog biztosan nem – az, hogy eredeti lenne. Aki tehát minden játékról, amiről beizzítása pillanatában látszik, honnan is vette az “inspirációt”, azt gondolja, szemét, ezt a cikket ne is olvassa tovább. De komolyan. Böngésszétek tovább az oldalunkat… no, magunk között maradtunk? Akkor most elregélném, miért nőtt a szívemhez oly közel ez az első pillantásra egyszerű klónnak tűnő remekmű.

Volt ugye nekünk egy Notch-unk, aki indie fejlesztőként forradalmasította a játékvilágot egy, a Wolfenstein rosszabb napjait idéző képi világú virtuális legóval, a Minecraft-tal. Aztán upgrade jött upgrade után, a játék sokat változott, alakult, majd megjelent az alpha verzió is. Ahogy az évek teltek, elkerülhetetlenül kijött a játék mobilverziója is, a Minecraft – Pocket Edition. És itt váltak azok a pixeles vizek igen zavarossá.

A PE-ben ugyanis búcsút inthettünk a Mine-nak (barlangok híján), és a szabad Craftnak is (a végletekig lebutított rendszernek “köszönhetően”), a végtelen terepnek, a vizuális élmény pedig a gyakorlatilag nem létező látótávolság miatt kritikán aluli volt. A játékon azóta sokat hegesztettek, de a PE most is mostohagyerek: a lényeges változtatások sehogy sem akaródznak megszületni.

És itt jön képbe tesztünk alanya, a SurvivalCraft – egy eredetiségében megkérdőjelezhető, mégis szívvel teli, remekül sikerült, hiánypótló játék. A játékért egy személyben felelős indie fejlesztő, Igor Kalicinski azt vette a fejébe, hogy – ha már Notch olyan mostohán kezeli a mobil platformot, – legjobb tudása szerint megvalósítja a lehető legjobb Minecraft játékélményt mobiljainkra. Épp ebből ered a helyzet visszássága: ugyan a játék (kendőzetlenül!) egy Minecraft klón, hiánypótló, hiszen a Mojang Minecraft – PE-jéről jelen állapotában a legnagyobb jóindulattal sem mondhatjuk el, hogy kiforrott.

Több fejlesztő próbálkozott sikeresen a játékmenet 2D-be oltása által kiteljesíteni a Minecraft játékmenetet iOS-on is (a legsikeresebben talán a Blockheads), de Igor nem kisebb feladatra vállalkozott (jelentős fanbase által támogatva), mint hogy a Mojang helyett elhozza az igazi Minecraft élményt telefonjainkra. A helyzet iróniája épp az, hogy a kész terméket nem Minecraft-nak hívják.

Cikkünk apropója, hogy – bár a játékot a Candy Rufus már korábban, 2011-ben kiadta Androidra, majd WP7-re, – az iOS verzió csak nemrégiben látott napvilágot.

Ahogy a játékot elindítjuk, három dolog tűnik fel azonnal a főmenüben: a játék MC-PE-hez képest kidolgozottabb grafikája, az, hogy új világot kreatív és (egy három választható nehézségi fokkal ellátott) survival módban indíthatunk, valamint hogy a felhasználók által létrehozott tartalom külön menüpontot kapott. Haladjunk visszafelé.

Az SC egyik legnagyobb erénye a komoly rajongótáborban rejlik – a játék elindításakor azonnal kismillió, felhasználók által létrehozott texture pack, térkép, sőt: mod, vagy ezek kombinációi közül válogathatunk. Super Mariótól elkezdve a Trónok harcán át egészen komoly, küldetés alapú térképeket is kipróbálhatunk – tartalomban nincs hiány. A komolyabb texture pack-ek használatával pedig egészen látványos, élő képi világot érhetünk el, bár tegyük hozzá, az alap textúrák is fényévekkel jobbak, mint a Minecraft – PE esetében.

Ha egy normál játékot indítunk, rögtön világosak lesznek a játékot a PE-től egyértelműen megkülönböztető fícsörök: egy véletlenszerűen generált, végtelen, élő világban találjuk magunkat. Madarak, medvék, farkasok, zsiráfok, tehenek, jegesmedvék – szóval egy, a frissítésekkel egyre bővülő – flóra és fauna népesíti be lakatlan szigetünket, ahova ismeretlenek teszik ki egy hajóról megszeppent hősünket. A napszakok gyönyörű fényeffektekkel váltják egymást, a hangok miatt pedig valóban egy lakatlan szigeten érezhetjük magunkat (a medvék hörgése és a farkasok vonyítása egy késői éjszakán, elsötétített szobában, egy jó fülessel pedig tényleg hátborzongató). És: sietnünk kell. A Minecraft-PE-vel ellentétben ebben a játékban a legnagyobb ellenségeink nem szörnyetegek, zombik és egyéb lények lesznek, hanem – akárcsak Robinson Crusoe esetében – a sziget domesztikálatlan élővilága.

És persze az időjárás. A “nagy Minecraft” ismerői rögtön otthon érezhetik magukat, hiszen első dolgunk egy menedék megépítése. A Minecraft-tal ellentétben viszont itt, ha aludni akarunk, nem ágyra, hanem megfelelően sík (és száraz) terepre, valamint esővédettségre lesz szükségünk (az időjárás dinamikusan változik). Az első lépésekben (és a továbbiakban szintúgy) a Recipaedia segíthet, amit a képernyő jobb felső sarkában lévő …-ikonra, majd a kérdőjelre kattintva érhetünk el (ugyanitt készíthetünk screenshotot vagy válthatunk az FPS, TPS és a “madárlátta” nézet között): itt egy jól átgondolt súgó mellett minden craftolható, bányászható, vagy “kisüthető” elem receptjét is megtaláljuk, ahogy a kezdők számára egy praktikus guide-ot is. Lehetőségeink tárháza sokkal szélesebb, mint a Minecraft – PE-ben: a fákon gyümölcsök teremnek, az állatok bőre felhasználható, a végtelen kazamatákban ritka vagy ultraritka nyersanyagokra lelhetünk, ha elhivatott felfedezők vagyunk, amelyek segítségével bármit craftolhatunk vagy megépíthetünk, ami csak az eszünkbe jut.

A crafting és smelting alapjául szolgáló műhelyek és dobozok mellett a teljesség igénye nélkül például festékek előállításával szabhatjuk testre alapállapotban is számtalan anyagból megszerkeszthető épületeinket, de – a teljesség igénye nélkül – akár karácsonyfával, dekoratív lámpással vagy tejüveggel is felszerelhetjük házunkat. Fa-, acél- és gyémánt csákányokat, fejszéket, ásókat, lándzsákat és dárdákat craftolhatunk, ha pedig kifogynánk, akár kővel is megpróbálhatjuk likvidálni az egyre morcosabb macikat (hógolyóval is próbálkozhatunk, feltehetően kevesebb sikerrel). Arról már nem is beszélve, hogy az eredeti Minecraft-hoz hasonlóan az SC-ben is “technic legózhatunk”, azaz a megfelelő nyersanyag és tudás birtokában kapcsolórendszerekkel, elektromossággal is interaktívvá tehetjük építményeinket. Farkasok és medvék által kompromittált egészségünket (dobpergés…) evéssel hozhatjuk helyre, ha pedig mégis meghalnánk (és jó párszor meghalunk majd), a legutóbbi alvás helyszínén termünk. Ilyenkor mindössze pár percünk van szerencsétlenül járt elődünk hullájának felkutatására, amennyiben felszereléséhez hozzá szeretnénk jutni. A játék, még a legkönnyebb fokozaton is, már most elég nehéz, és survival módban sok tekintetben a Sims és a Minecraft egyfajta ötvözete, de Igor a következő nagyobb frissítésnél tovább szeretné erősíteni a Crusoe életérzést.

A következő upgrade-del étel híján csökkenő életerőt, víz alatt/vízben gyorsabban fogyó staminát és agresszívabb bennszülött ragadozókat tervez. És persze újfajta, craftolható járműveket, csónakokat. A magunk részéről alig várjuk, hiszen – bár a játék szerintem már most sem csupán egyszerű Minecraft klón – az SC épp ezekkel a fícsörökkel találhatja meg igazi identitását. De – még egyszer hangsúlyozom, – a gamma már most is sokkal inkább a hardcore játékosokat célozza meg, mint a PE, akár crafting-ról, akár túlélésről legyen szó.

Az irányítás jóval kiforrottabb, mint a PE esetében, az onscreen gombok érzékenyek, elég nagyok, és szerencsére, mivel nyersanyag gyűjtés közben is nézelődhetünk, ujjunk egyszerű mozgatásával, annak felengedése nélkül szerezhetjük meg az új “nyersanyagkockákat”.

A játék másik erőssége pedig természetesen a creative mód, ahol végtelen nyersanyaggal felruházva bármit felépíthetünk, amihez elég a türelmünk/fantáziánk, sőt: aktív vulkánokat, meredélyeket, tavakat, folyókat hozhatunk létre.

A játék bizonyos szempontból még nem tart ott, ahol az MC-PE – vértet nem készíthetünk, és bár fákat ültethetünk (“Kertész leszek, fát nevelek!”), veteményesünk ebben a verzióban nem lesz. Igor ugyanakkor a játék hivatalos fórumán minden posztra reagál, és bár pillanatnyilag a legtöbb hozzászólás valamilyen, általam érthetetlen oknál fogva teknősökkel szeretné benépesítve látni a világot, biztosak lehetünk benne, hogy Igor megfogadja a tanácsokat, és a játék egyre jobb. A következő igazán fontos upgrade nem meglepő módon éppen a fájóan hiányzó multiplayer, ami az ígéretek szerint teljes mértékben cross-platform lesz.

Röviden: ha valaki azt mondja, rá sem néz a SurvivalCraft-ra, mert egyértelműen Minecraft koppintás, az érthető. Mégis: Igor egy olyan korszakban, amikor van Minecraft-unk és van Minecraft – Pocket Edition-unk, utóbbi azonban egy lebutított, kezdetleges MC-vel sem tudta volna felvenni a versenyt, a felhasználói igényeket figyelembe véve értünk, játékosokért alkotott meg egy játékot, ami élvezhető, és jóval komplexebb, gazdagabb, mint a nagy öreg mobilportja. Nem tudni, mit hoz a jövő, de az biztos, hogy jelen pillanatban, ezzel a community- és fejlesztői támogatással, ha egy virtuális világban szeretnénk alkotni mobiljainkon, és nem rettenünk meg a kihívásoktól, érdemes a SurvivalCraft-ot választanunk.

A csillagos ég alatt fekszem, kezdetleges, vérrel-izzadsággal megépített saját vityillóm mellett egy tölgyfa alatt, pislákoló fényben. Tücskök ciripelnek egy végtelen, nagyrészt felfedezetlen világban. Arra gondolok, hogy talán nem is baj, hogy itt ragadtam. Hogy másnap megcsáklyázom az utolsó medvét is, ami barlangrendszerem mélyén megbújva megakadályozza, hogy végre elkészíthessem az iránytűt, amihez gyémántra van szükségem. És aztán enyém lesz a világ.  És ha egy lelkes indie fejlesztő remekművéért hajlandóak vagytok kifizetni potom 3,59 eurót, a tiétek is.

Survivalcraft (AppStore Link) Survivalcraft
Fejlesztő: Igor Kalicinski

Besorolás: 9+5

Ár: HUF1,790.00 Letöltés

SurvivalCraft
SurvivalCraft
Összesen
4.5

Grafika

Hang/Zene

Irányíthatóság

Szavatosság

Játékélmény

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

A Gamestar és más nagy hazai lapok újságírója. iOS only teszteket már több mint három éve ír. Már a 80'-as évek óta aktív játékos. Számtalan gépet nyúzott: Commodore 64, Amiga, XT, 286, SNES, Gameboy stb... Most az iPhoneHungary-n szállítja a legfrissebb híreket és osztja meg véleményét az iOS játékokról.

2 hozzászólás

  1. Marci - 2014.10.23. 14:18

    Nagyon köszi a tesztet, már töltöm is le :)

  2. stupidnesss - 2022.05.24. 18:05

    Szerintem is nagyon jó játék.
    És egyébként is, nem feltétlen rossz a koppintás

Szólj hozzá Te is!