Tisztességtelennek tartja az Apple vállalat által Kínában alkalmazott kereskedelmi módszereket a Zsenmin Zsipao. A kínai központi lap hétfőn megjelent számában az utóbbi hetekben kipattant botrányokra is emlékeztetve “arrogánsnak” nevezve a céget.
A hivatalos kínai média az elmúlt hetekben többször is “szájára vette” az amerikai Apple-t, mintegy “kampányt hirdetve” a vállalat hírnevének megtépázására.
A fogyasztói jogok védelmével foglalkozó adásában a kínai központi televízió (CCTV) a vállalat szemére vetetett, hogy a sérült iPhone-hátlapok cseréjénél Kínában fizetésre kötelezik a vásárlókat, miközben ez külföldön ingyenes. A több százmillió néző által követett adás után több százezren vitatták meg a témát a kínai mikroblogokon, csalódottságuknak hangot adva az országban egyébként rendkívüli népszerűségnek örvendő céggel szemben.
A vállalattal szembeni hangulatot kínai hírességek is szították, amiben – ahogy az egy mikroblogbejegyzésben felejtett utasításból kiderül – feltételezhetően maga a CCTV is jelentős részt vállalt.
Alig egy héttel az adás után a Hszinhua hírügynökség közölt cikket arról, hogy az utóbbi egy év során a közép-kínai Vuhan városában több mint 20 ezer fiatal adósodott el egyebek közt az országban tomboló “Apple-láznak” köszönhetően. A fiatalok magas kamatozású, nagy összegű kölcsönt vettek fel csak azért, hogy legújabb generációs elektronikai cikkeket, így iPhone-t vagy iPadet vásárolhassanak. A híradás újabb csapást mért az Apple hírnevére, s a vállalat népszerűségének árnyoldalaira, a kínai fiatalok státuszszimbólum-függőségére is rávilágít.
A “médiaháború” a Zsenmin Zsipao központi pártlap hétfői számában folytatódott. Terjedelmes írásában a lap “arrogánsnak” nevezi a vállalatot, s hiányolja, hogy az Apple nem válaszolt a bírálatokra. Az újság úgy fogalmaz: a kettős mércét illető vádakat követően az Apple mindössze egy “semmitmondó és önfényező” 200 szavas közleményt tett ki honlapjára, nem kért bocsánatot és a problémákra nem kínált megoldást. A vállalat a kínai újságírók többszöri megkeresésére sem reagált, így próbálván kitérni a kritikák elől. A lap írásában több felháborodott és csalódott vásárlót is idéz, akik közölték, hogy a történtek miatt nem fognak több Apple-terméket vásárolni.
Nem az Apple az egyetlen külföldi vállalat, amely tevékenységének negatív oldalait vette górcső alá a kínai sajtó. Decemberben a KFC-ről derült ki, hogy hormonnal és antibiotikummal kezelt csirkehúst használt termékeiben alapanyagként, legutóbb pedig a Volkswagen hívott vissza csaknem 400 ezer autót egy, a kínai televízióban megjelent híradást követően.
Igazuk van, az Apple tényleg elég arrogáns…
Ki nem szarja le a sárgákat?
Az apple nek mi köze van ahhoz hogy a kinai hulyegyerek mire vesz fel kölcsönt és adosodik el ? Ugy emlegetik mintha az apple kényszeritette volna öket arra hogy felvegyék a kölcsönt . Ez nem az apple hibájja hanem a szulöké és a felelötlenul költekezö gyerekeiké . Erre van eggy egyszeru megoldás : Nincs pénzed rá ? Ne vedd meg !!!!
Komolyan mondom nonszensz az egész. Lejjebb már láttam az eladódosós cikket, nevetségesnek tartom hogy még ők vannak felháborodva. Értem én hogy nem tetszik nekik a nagy büdös kapitalizmus, de talán előre kellett volna gondolkodni és nem hitelt felvenni. De már maga a gondolat: -hitelt vettek fel hogy Apple cuccot vegyenek, és most pattognak- Mondja már meg valaki, mire fel? Egyértelmű a reakció, az Apple mire fel törődne ekkora idiótákkal?? Nagyon helyes, hogy válaszra se méltatják őket.
Végezetül egy találós kérdés: mégis milyen szülő az, aki támogatja a kölykét kedvezőtlen hitelek felvételében? Ha meg az okosgyerek magától vette fel, akkor a helyükben egy mozdulattal elküldeném keresse meg amit elszórt, nemhogy kifizessem a hitelét. Agyrém, az egész téma mélységesen felháborít…
Egyetértek az előző három kommentel. Mindenkinek joga van dönteni hogy megvegye vagy sem. Ez már ilyen annyira szeretik hogy basztatják kategória.
Tökéletesen igazuk van az előttem szólóknak abban a témaban amit a kommentek magába foglalnak.Viszont a cikkben említenek hátlap problémákat.Februárban vettem egy fehér i5-öt aminek a bal hátsó sarokíve le volt ütve,elég látványosan(itt megjegyezném hogy originál csomagolásban volt a készülék és üzletből)!!!!! És itt nem az a lényeg hogy cserélik vagy nem hanem az hogy megengedhetetlen az ilyen hiba az Apple-nél. És tudtommal igen sokan jártak így. Elég flusztráló tud lenni amikor megveszed ezt a nem olcsó telefont és olyan hibát találsz rajt amit kb 5 méterről is lehet látni. Utána meg bizonyítsam hogy ez ilyen volt. Azóta is. Iphone-t használlok de így már keserűbb az “alma”.
A hátlap tényleg “esztétikai” probléma. Semmi se tökéletes! Az ember -általában – a hibákból tanul. Reméljúk az Apple is! A hitelesek pedig húzzanak a p.csába! Senki se tartott kést a torkukhoz hogy vegyenek föl..!
Az applenak semmi köze a kínai eladósodáshoz! Mindenki el tudja dönteni, hogynszüksége van-e egy iphonra, és azt is hogy megengedhetik e maguknak!
Szerintem ennek a cikknek nem az a lényege, hogy hülyegyerek el adósodik, hanem az, hogy ha máshol az elcseszett hát lapot kicserélik, akkor a kínaiaknak miért nem. Teljesen jogos, sőt ha így van pofátlanság.