Mekkora üzlet az ingyenes telefonálás?

Helme 2012.06.17. 18:23 Apple, Programok 0 db 367

Bizonyos jelek arra utalnak, hogy Tony Bates már sokat elért azóta, hogy a Microsoft 8,5 milliárd dollárt fizetett az internetes telefonálási szolgáltatást nyújtó cégéért. A statisztikákból igen szép történet kerekedik ki. Hét hónap alatt a szolgáltatást igénybe vevők száma minden hónapban 26 százalékkal közel negyedmilliárdra növekedett, tovább erősítve azt az állítást, amely szerint a Skype a fogyasztói internetszolgáltatások piacának igazi koronaékszere.

Ugyanakkor az üzletkötésről – a Microsoft történetének legnagyobb akvizíciójáról – akkor lehet majd végleges ítéletet mondani, ha a Microsoftnak sikerül mélyen beágyaznia a megvásárolt terméket hatalmas termékkínálatába, igazi Skype-élményt nyújtva olyan különböző platformokon, mint amilyen a windowsos PC-ké vagy az Xboxoké. E tekintetben Tony Bates – aki korábban a Skype vezérigazgatója volt, majd az üzletkötést követően a cég elnöke lett – és microsoftos kollégái még semmit sem tettek le az asztalra.

A termékek még váratnak magukra

“Továbbra is ígéretesnek és izgalmasnak tartjuk a dolgot, de igazából még nem láttuk, hogy megjelenne az egész termékskálán” – fogalmazott az üzlettel kapcsolatban a The New York Timesnak nyilatkozva Bill Whyman, az ISI nevű befektetési piackutató cég elemzője.

Idén az egyik fontos mérföldkő az lesz, amikor a Skype várhatóan elkészül a kommunikációs szoftver Windows 8-on futó előzetes változatával (a Microsoft zászlóshajójának számító, kiadásra váró átalakított operációs rendszerét úgy tervezték, hogy jól működjön érintőképernyős számítógépeken.) Elemzők szerint az az ötlet lehet az egyetlen indoka a kifizetett borsos vételárnak, hogy a Skype a Windowst és más Microsoft-termékeket különleges képességekkel ruházza fel.

Egyensúlyozás a laza póráz végén

Batesnek bonyolult egyensúlyozó szerep jutott a Microsoftnál.
Az üzlet részeként a Skype jóval hosszabb pórázra van engedve, mint más divíziók, így Bates a Szilícium-völgyben dolgozhat, ami nem utolsósorban annak szimbolikus jelentősége miatt fontos. Az időzónák szerint Svédországban, Észtországban, Luxemburgban, Prágában és Londonban elhelyezett irodáival a Skype az egyetlen olyan Microsoft-divízió, amely szinte teljes mértékben az anyavállalat seattle-i bázisának körén kívül üzemel.

A tágas Palo Altó-i irodájában adott interjúban Bates – egy megnyerő, 45 éves brit úriember – elmondta: ragaszkodott ahhoz, hogy dolgozói új, Skype-logóval ellátott biztonsági belépőkártyákat kapjanak, és ne a szokványos microsoftos badge-eket. “Megőriztük mind az identitásunkat, mind a cég autonómiáját” – nyilatkozta ezzel kapcsolatban a Skype vezetője.

A függetlenséget demonstrálja az is, hogy asztalán egy Apple MacBook Air ékeskedik. Bár az Apple termékei hivatalosan nincsenek semmiféle tiltólistán a Microsoft-vezetők körében, ennek ellenére használatuk egyfajta – enyhe – szentségtörésnek minősül, hiszen a cégnél mindenki azon ügyködik, hogy a Windows zászlaját repítse a magasba.

Túl a Microsoft-platformon

A megfelelő távolság megtartása segítette a Skype-ot abban, hogy hű maradhasson küldetéséhez, amelynek lényege, hogy az emberek gyakorlatilag bármilyen, az internetre csatlakozó eszköz használatával hívásokat bonyolíthassanak le, és nemcsak azokkal, amelyeket valamilyen Microsoft-szoftver fut.

Az elmúlt néhány hónapban dobta piacra a Skype szoftverének a Google Android okostelefonokon, Sony hordozható játékkonzolokon, Comcast set-top boxokon és Apple mobileszközökön futó változatait. Az iPhone-okra és iPadekre ingyenesen letölthető alkalmazások – appek – sorában a Skype minden idők negyedik legnépszerűbb szoftvere.

Az, hogy milyen szinten épülnek be szoftverei más gyártók készülékeibe, különösen fontos szempont a Microsoft számára, hiszen a cég nyereségének túlnyomó többsége a Windowsból és a kapcsolódó szoftvertermékekből származik. Jóllehet ma még a legtöbb Skype-hívás Windows PC-ken zajlik, a Skype számára a növekedés útját vélhetően az új mobileszközök jelentik – ebben a kategóriában a Microsoft azért küzd, hogy meghatározó szerephez jusson.

Amikor egy évvel ezelőtt a Microsoft bejelentette a Skype megszerzésével kapcsolatos terveit, néhányan a szkeptikusok közül attól tartottak, hogy csak idő kérdése, és a Microsoft megkezdi a Skype besorolását saját termékeinek kommunikációs hálózatába, kezelve ezáltal mindazokat az okostelefonokat, táblagépeket és egyéb, nem microsoftos eszközöket, amelyeken a Skype futott.

Végül is az Apple is valami hasonlót csinált, amikor létrehozta FaceTime nevű videotelefon-szolgáltatást, amely csak iPhone-okon, iPadeken és Macintoshokon működik.

Elkötelezettség a keresztplatform-támogatás mellett

“Szeretnénk, ha a Skype a Windowson volna a legelső és a legjobb, de természetesen egy kommunikációs szoftver stratégiai szempontból tekintett értékét az adja, hogy minden platformon jól működik – fogalmazott nemrégiben egy interjúban Steve Ballmer, a Microsoft vezérigazgatója. – Elkötelezettek vagyunk ez iránt a keresztplatform-támogatás iránt.”

Az igen olcsó, illetve ingyenes internetes hívások töretlen népszerűsége révén a Skype használata az idei első negyedévben tovább növekedett: a hívások összidőtartama az előző év azonos időszakához képest 40 százalékkal megugorva elérte a 100 milliárd percet.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Jelenleg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatója. Újságíró, grafomán, marketing és médiahacker.

Szólj hozzá Te is!