Problémás az 14 napos visszafizetés

Skarp 2015.01.10. 18:27 Apple, iTunes, Kiemelt hírek 9 hozzászólás 1 246

appstore_refund_kiemelt

A 2015-ös év eleje az Apple számára kontinensünkön az EU-s normáknak való megfelelésről szól. Először alkalmazkodtak az egyéni ÁFA-viszonyokhoz, egy hete pedig szintén egy uniós szabályozásnak eleget téve bevezették a 14 napos nem-kérdezünk-semmit refundokat minden iTunes Store és App Store tartalomra. Ennek értelmében bármiféle indoklás nélkül elállhatunk európai Apple-felhasználóként a vásárlástól, s visszakaphatjuk pénzüket maximum szűk egy hét alatt. Legalábbis elviekben.

Bár sokak szerint nem akkora dráma, akadnak komoly problémák a rendszerrel. Egyrészről, ha két hét alatt végigjátszunk egy játékot, akkor simán visszakérhetjük az árát, ami azért mégsem korrekt a fejlesztésbe komoly energiákat és erőforrásokat fektető programozókkal szemben. Arról nem is beszélve, hogy a rendszer még egy alapvető hibát tartalmaz. Ha egy alkalmazást letöltünk, majd refundot kérünk az árára – esetünkben nyilván ok nélkül – az a folyamat lezárása után is használható, megnyitható, funkcionális marad. Tehát amíg nem törlöd a telefonodról, ingyen használhatod.

Gondolom nem kell mondanom, hogy ez milyen gyorsan tömeges visszaélésekhez fog ez vezetni, főként a kalózkodásra hajlamosabb és/vagy rosszabb gazdasági helyzetű országokban. A Monument Valley fejlesztője, az ustwo pont a napokban állt elő pár megdöbbentő adattal: míg az Androidosok esetében kevésbé meglepő, hogy a használók mindössze öt százaléka fizetett az alkalmazásért (ha drasztikusabban akarjuk megfogalmazni, 95 százalékuk lopta az appot), az iOS júzerek esetében is meglepően alacsony a “fizető vendégek” száma: mindössze 40 százalék.

Hogy pontosan mi is történik ilyenkor? Az, hogy a kérdéses appnál eltűnik a Purchased felirat és nem töltheted le újra az appot a storeból. Ha megvan az IPA file a gépen, akkor elviekben bármikor újra fel is rakhatod, ha véletlenül mégis letörölnéd. Sőt, ha az sincs meg, még mindig ott a lehetőség, hogy újra megvegyük, majd újabb refundot kérjük rá. És ez nagyon nem korrekt. Mivel ilyen fajsúlyú ügyben az Apple ritkán hibázik, feltételezzük most egy kicsit, hogy ez az egész szándékos. Miért? Potenciálisan veszélyes a fejlesztői közösségre, és teljesen őrültségnek tűnik. És nem is kell várni arra, hogy a köznép észrevegye és rákapjon, ugyanis a hír bejárt minden létező techoldalt az utóbbi pár napban.

Remélhetőleg figyelik és kiszűrik a sorozatosan visszaélőket, de a dolog jelenlegi formájában mindenképpen aggasztónak tűnik. Az Apple egyelőre nem reagált a megkeresésekre ezügyben, kiváncsian várjuk mi lesz a reakciójuk – remélhetően némi változtatás a mechanizmusban.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

9 hozzászólás

  1. Procisz - 2015.01.10. 18:46

    Srácok, megveszek 1 albumot, letöltöm, kimásolom az iTunesból, és vissza kérem a pénzt, h nem tetszik?…
    Hogy lehet vissza kérni? :D

  2. strucc007 - 2015.01.10. 18:57

    “Az, hogy a kérdéses appnál eltűnik a Purchased felirat és nem töltheted le újra az appot a storeból.”

    He?! Ha megvettél egy appot, az korlátlanul újra letölthető ugyanazzal az Apple-ID-vel. Ha nincs is mellette az iCloud felhőikon, a vásárlásnál figyelmeztet, hogy ezt már megvetted és ingyen hozzáférhető. Igazából ez csak egy esetben nem érvényes, ha a fejlesztők nem az előzőleg feltöltött verziójú appukat updatelik, hanem egy az új verziót egy új appként publikálják.

  3. strucc007 - 2015.01.10. 19:01

    Egyébként ez a funkció eddig is működött, én simán stornóztam pár tételt a vásárlásaim közül, vissza is kaptam érte a pénzem.

    Egyébként be kellene épiteni bele egy figyelőt, egyrészt a törölt licensz figyelésére, másrészt az app használatának figyelésére. És innentől a demóknak semmi értelme nem lenne. Megveszed, nem tetszik, visszakéred az árát. De az árát csak akkor kaphatbád vissza, ha pl nem használtad túl sokat az appot, vagy vmi hasonló.

  4. TigerCat - 2015.01.10. 19:29

    Még semminek nem kértem vissza az árát, mert egyszer láttam a menetét a kollégámnál. Amíg le nem zajlott a dolog, zárolták az account-ját. Úgy gondoltam, köszönöm, de így nem vacakolok vele. Ha ez mostanra megváltozott, akkor talán igénybe veszem majd.

  5. strucc007 - 2015.01.11. 01:31

    @TigerCat: nekem sosem zárolták az accountomat. Épp pár napja kerestem egy ALAC id3 tagokat is módosítani képes appot a Mac App Store-ban, míg megtaláltam az igazit, kb 40 EUR-t költöttem, de végül csak az utolsót hagytam meg, a többit töröltem és visszakértem az árukat. 2-3 nap alatt vissza is jött a pénzem. Jah, nem magyar, hanem osztrák accountom van, de ez a feature már 2 éve működik nálam, de régen 1 hét volt a határidő.

  6. Mr. Furko - 2015.01.11. 02:14

    Persze. Eddig is visszaadtak a lovet, ha valami nem tetszett. Es az ember-embernek-farkasa-nepen kivul masnak nincs igenye a 300 forintjara, ha egy jo appot kapott cserebe. De erdekes, hogy a napi cigit mindegyik meg tudja venni.

  7. Carlo - 2015.01.11. 02:38

    Az a baj, hogy jelen esetben, aki becsületes akar lenni, se tud. Megvettem a gta trilogy-t. Kiderült hogy az első 2 nem kompatibilis a gamepad-del, csak a san andreas. Szóval letöröltem mindhármat majd jelentettem a pénzvisszafizetési kérelmemet. Majd gondoltam megveszem csak a san andreast, de nem volt rá lehetőségem, csak letöltésre.

    https://idmsa.apple.com/IDMSWebAuth/login.html?appIdKey=6f59402f11d3e2234be5b88bf1c96e1e453a875aec205272add55157582a9f61&language=GB-EN

  8. Zoli - 2015.01.11. 05:15

    En a storm 3 at vettem meg par nappal ezelott de nem tetszik es visszakertem az arat.

  9. Hegetomi - 2015.01.11. 09:41

    Hogy lehet visszakérni a pénzt?

Szólj hozzá Te is!