Elsőként a baby boom generáció – az 1946 és 1964 között születettek – gyermekei mondhatják el magukról, hogy ők alkotják azt a nemzedéket, amelyik egyetlen percet sem élt az internet megjelenése előtti korszakban. És mivel arányuk egyre meghatározóbb az aktív népesség, a munkaerőpiac szereplőinek körében, a velük folytatandó kommunikáció érdekében változtatásra kényszerülnek mind az őket foglalkoztató cégek, mind pedig azok a vállalkozások, amelyek – például – valamilyen utazási szolgáltatást (szállodai szobát, repülőjegyet) akarnak eladni nekik.
Dinamikus növekedés az utazások számában
Jóllehet ez a csoport – az ezredforduló nemzedékének nevezett 32 év alattiak társasága – a felnőtt populációnak csupán körülbelül a 20 százalékát teszi ki az Egyesült Államokban, és csak 13 százalékos a részesedése az üzleti utazás jellegű szállodai helyfoglalások területén, az általuk tett utazások száma – a vezető amerikai turisztikai kutatócég, a D. K. Shifflet & Associates felmérése szerint – 2011-ben 40 százalékkal növekedett a megelőző évhez képest.
“A fiatalabb üzleti utazók kevesebb hajlandóságot mutatnak arra, hogy holmi elveket csupán az elvek kedvéért tartsanak tiszteletben – fogalmazott a The New York Times tudósítójának adott nyilatkozatában Evan Konwiser, egy, a turisztikai technológia fejlesztésének területén érdekelt vállalkozó. – Az ő esetükben jóval többről van szó, mint arról, hogy meg akarnak vásárolni valamit. Részei akarnak lenni egy társaságnak, vagy meg akarnak érteni valami nagy dolgot. Úgy gondolom, hogy néhány megszokott elvet illetően trendszerűen indult el a leegyszerűsödési folyamat.”
Mindez teljesen egybecseng azzal, amit Maria Chevalier, a Hewlett-Packard vállalati utazási menedzsere tapasztalt egy fél éven át tartó felmérés során, amely a cég munkatársainak durván 100 000 üzleti útját értékelte. “A fiatalabb generációhoz tartozókkal gyakrabban kell kommunikálni, de jóval rövidebben, lényegre törőbben és változatos kommunikációs eszközöket alkalmazva” – állapította meg.
A fiatalabb utazók az átlagosnál jóval gyakrabban tesznek fel kérdéseket a különleges utazási szabályokkal kapcsolatban, például, hogy miért az egyik szállodában kell szobát foglalniuk és nem egy másikban, vagy miért éppen az adott légitársaság gépén kell repülniük. Maria Chevalier számára tehát igazi kihívás volt megtalálni a módot arra, hogy gyors és tömör információkkal tudatosítsa bennük: milyen előnyökkel járnak számukra is a cégszintű utazási elvek.
Ezek a fiatalok – a szabályokat bemutató órányi időtartamú videók helyett – a legszívesebben a gyors e-mailekre vagy az SMS-ekre válaszoltak. A HP-nél abban bíznak, hogy a közösségi oldalakon megszokott eszközöket sikerül integrálni azokba az utazási menedzsmenteszközökbe is, amelyeket az alkalmazottak használnak.
Papírmentes beszállókártyákkal szállnak gépre
Darren Osleger – aki öt éve végzett az egyetemen, és azóta konzulensként kórházak és más egészségügyi ellátó intézmények számára ad tanácsokat a különböző katasztrófa-elhárítási technikák területén – az iPhone-jára esküszik. Mint mondta, az a legjobb és legnélkülözhetetlenebb úti partnere, segítőtársa. A telefonon lévő appek – alkalmazások – révén ugyanis egyszerűen beírhatja a repülőjegy-foglaláshoz szükséges ellenőrző kódot, és nincs szüksége arra, hogy a beszállókártya kinyomtatásával bajlódjon.
“Minden repülőjegyem a telefonomon van – közölte. – A tartalmát olvastatom be a biztonsági ellenőrzésen és a kapunál is. Semmi szükség a jegy kinyomtatására!”
Osleger, aki a hét négy napján keresztül-kasul utazza az észak-amerikai kontinens államait, elmondta, hogy ennek egyszerűségéről számos útitársát – elsősorban a baby boom generációjához tartozókat – sikerült meggyőznie, olyannyira, hogy ők is áttértek valami hasonló megoldás használatára. Azóta ők is a papírmentes beszállókártyák híveinek táborát gyarapítják.
Ez az a járványszerűen elharapózó eszközhasználat, amelytől a HP-s Maria Chevalierhez hasonló utazási menedzserek azt remélik, hogy ugyanez fog történni belső menedzsmenteszközeikkel is. Ha a vezetők meg tudják győzni a fiatalabb alkalmazottakat arról, hogy a telefonjaikat és laptopjaikat használják a jegyfoglalástól a költségelszámolási kimutatások készítésén át mindenre, tapasztalataik bizonyára arra sarkallják majd őket, hogy szószólóivá váljanak a megoldásnak. Egészen addig, míg idősebb kollégáikat is sikerül meggyőzniük a technológia egyszerű használhatóságáról.
Joe Bates, a Global Business Travel Association kutatási igazgatója állítja: a fiatalabb utazók nagyfokú hajlandóságot mutatnak arra, hogy az új technikai eszközök segítségével – a munkaadóik számára kedvező módon – maguk menedzseljék üzleti útjaikat. Az elfogadási arány szerinte azért ível meredeken felfelé, mert a fiatalabb alkalmazottak sikeresen rábeszélik idősebb kollégáikat az új eszközök kipróbálására.
“Az ezredfordulós nemzedék tagjai már a mobilapplikációkat és a közösségi oldalakat használják, amikor lefoglalnak egy utat, amikor bejelentkeznek a repülőtéren, vagy amikor beszámolnak az utazás során megszerzett tapasztalataikról” – fejtette ki a légiforgalmi tanácsadóként dolgozó Robert W. Mann.
Eltűnik a papír az életükből
George W. Hamlinnak, a Hamlin Transportation Consulting elnökének hasonlók a tapasztalatai. “Ők azok az emberek, akiknek az életéből – gyakorlati okoknál fogva – nagyon gyorsan el fog tűnni a papír. Úgy gondolják, hogy a dolgokat online kell intézni, a hét minden napján, a nap 24 órájában” – húzta alá.
Olyan, mintha magamról olvastam volna a cikket :) bár pár évvel idősebb vagyok… :D