A Bloomberg Businessweek összeszedett öt olyan aspektust, ami a Szilícium-völgy többi vállalatával szemben az Apple-nél adott és lehetővé teszi, hogy Cupertino akár globális autógyártóvá váljon, ha akar. Persze az egyre szaporodó pletykák ellenére mi továbbra is tamáskodunk a projekttel kapcsolatban.
Sokatmondó, hogy most már WSJ és Forbes szintű oldalak is ráugrottak a legújabb állítólagos bombahírre, ami szerint nem csak, hogy létezik Cupertino autófejlesztési projektje, de már több százan dolgoznak rajta a cégnél. Ez persze nem jelent semmit, hiszen nem ez lenne az első, hogy az Apple kifejleszt valamit/kísérletez valamivel, amit aztán nem dob piacra. A cég szerény belépője az autóipar világába a CarPlay, azonban nyilvánvaló, hogy az Apple nem tervezi ennyiben hagyni a dolgot.
A Piper Jaffray minap emlegetett elemzője, Gene Munster úgy véli, hogy az Apple részéről ez logikus húzás. “Ha tíz éve valaki azt mondja valaki »az Apple beszáll az autóiparba« az emberek őrültnek nézték volna. Akkoriban az is lett volna, manapság azonban már egy egészen más vállalatról beszélünk. Egy olyanról, amely képes lehet egy ilyen húzás megvalósítására.” – mondta Munster. Ahhoz, hogy az Apple ne csak jelenlegi egyetlen jelentős bevételi forrására, az iPhone-ra támaszkodjon, új piacokra kell betörnie – ezek közül lehet egy az autók világa. Munster azt is hozzátette, nem hiszi hogy az Apple a következő öt évben autót dobna piacra.
A Tesla, bár neve nagyon pörög és luxusmárka mivolta ellenére kiváló a márka ismertsége, kevesebb mint 10 ezer autót ad el negyedévenként és Elon Musk azt is elmondta, hogy a cég nem lesz nyereséges 2020 előtt. Az Apple öt legnagyobb erőssége potenciális autógyártóként tehát:
1. 178 milliárd dolláros pénztartalék
Az autóipar feneketlen pénzégető is tud lenni, amihez marha jól jön, ha elképesztő mennyiségű pénz áll rendelkezésre, amit alig bírnak elkölteni. Ahogy a Tesla vezérigazgatója múlt héten elmondta: “Úgy szórják a pénzt, mintha víz lenne és még így sem tudnak eleget elkölteni belőle.”
A régi iparági mondás szerint 1 milliárd dollárba kerül egy új autó kifejlesztése, de manapság ez persze kevesebb, mivel a nagymúltú gyártók platformokat fejlesztenek ki, amiket aztán több modellnél, illetve több gyártónál (pl. a Volkswagen tökéletes példa erre) használnak fel. Az Apple egyelőre tapasztalatlan etéren, de ilyen pénztartalékkal olyan know-howt és emberanyagot tudnak szerezni, amilyet csak akarnak.
A kérdés csak annyi, hogy mi újat tenne le az Apple az asztalra. Szerintem egyébként az Apple erőssége az új technológiák átvitele lehetne az autóiparba, hasonlóképpen ahhoz, ahogy a Volvo és a Saab által kifejlesztett biztonsági extrák szépen lassan az alapfelszereltség részei lettek az iparban.
2. Hatalmas szabadalmi portfólió
Az autó az egyik legalapvetőbb mobil eszköz – persze itt mozgékonyságról van szó. Az Apple úgy jutott el oda, ahol jelenleg tart, hogy olyan termékeket dobott piacra, amik a lenyűgöző dizájnt és a tökéletesen integrált szoftvert egyesítették, ezzel becsalogatva a júzereket az Apple világába, elérve, hogy az remegve várják az újabb és újabb modelleket. Arról nem is beszélve, hogy az Apple egy rakás, már most is jól használható technológiát birtokol.
Apple Maps integráció? Sima ügy. Touch ID-s indítógomb? Vegyétek elintézettnek. És ez csak két példa a lehetőségek végtelen tárházából. Az Apple számára egy autó kifejlesztése az egyik legfontosabb részlet lehet, ha az életünk minden pillanatának részesei akarnak lenni. Ráadásul a jövőnk érdekében is jó lenne, ha az Apple piacra lépése még inkább felgyorsítaná az emberiség átállását a szénhidrogénekkel hajtott autókról az elektromos autókra.
3. Az Apple egy rakás autóőrültet, sőt mi több, egykori autóipari dolgozót foglalkoztat
Bár az autóipar külső szemlélő számára egyszerű terepnek tűnhet és könnyű arra a következtetésre jutni, hogy az utóbbi időszakban küszködő gyártóknál nem nehéz jobban csinálni ezt az egészet, a kívülről érkezők nagyon ritkán sikeresek. Bár a Tesla eddig kiemelkedően sikeresnek mondható, a hasonló profilú Fisker 2013 novemberében csődöt jelentett, majd tavaly év elején a cég vagyontárgyait felvásárolta egy kínai befektetői csoport.
Az Apple azonban olyan vezetők és mérnökök sorát alkalmazza, akiknek a techvilágon túl az autóiparban is akad tapasztalatuk. A cég korábban is vett fel olyan fejlesztőmérnököket, akik az autógyártás világából érkeztek – ezeket főként akkutechnológiával, felhasználói felülettel kapcsolatos szakértelmük, ellátásilánc-menedzsment tapasztalatuk miatt alkalmazták.
Luca Maestri, a pénzügyi igazgató 20 évet dolgozott a General Motorsnál. Eddy Cue a Ferrari elnöktanácsának tagja és megveszekedett autóbuzi. Steve Zadesky, az iPhone termékdizájnért felelős alelnök (aki a hírek szerint az Apple autó-projektjét vezeti), korábban a Fordnál dolgozott. Marc Newsom, az ipari tervezés világának megbecsült és sokra tartott tagja, 1999-ben koncepcióautót tervezett a Fordnak.
4. Kiskereskedelmi hálózat
A nagymúltú gyártók egyik szinte leküzdhetetlen előnye a hatalmas, kiépített márkaképviseleti hálózat. A legtöbb fiatalabb és kisebb cég számára az egyik legnagyobb gond, amikor a terjeszkedést az akadályozza, hogy nem tudnak elég gyorsan és elég sok kereskedést nyitni, hogy a nyereséges működéshez elegendő autót juttassanak el a vevőkhöz. A Tesla is most próbálja rohamtempóban kiépíteni kereskedői és gyorstöltői hálózatát.
Persze Musk cége nem az eddig megszokott franchise-rendszerben dolgozik, hanem saját bemutatótermeket üzemeltet és a rendeléseket az Interneten veszi fel. Ezzel persze kivívták a franchise dealerek haragját aminek következményeképpen konfliktusba kerültek a befolyásos eladói csoportokkal Amerika több pontján is. Az Apple már óriási kereskedő-hálózattal rendelkezik a világ nagy részén, ami jó alapnak bizonyulhat.
5. Az Apple globális cég, annak minden előnyével
Az autóipar egyike a kevés globális iparágnak, amelynek egyszerre végtelen helyi jogszabálynak kell megfelelnie, a marketing és logisztikai problémákról nem is beszélve. Az Apple, ami Kaliforniában tervezi meg termékeit, de kontraktorokkal gyártat és szereltet össze nagyrészt Ázsiában, hozzá van szokva ahhoz, hogy egy globális ellátási láncot menedzseljen, odafigyeljen az ütemezésre és hasonló fontos aspektusokra. A jelenlegi CEO pont azzal építette fel karrierjét, hogy senki nem képes úgy zsonglőrködni a beszállítókkal és kontraktorokkal, mint ő.
“Ez mindenképpen fontos és hasznos, ha a cég autógyártásra adja a fejét.” – mondja Tim Bajarin, a Creative Strategies elnöke. Azt is hozzátette, hogy erősen szkeptikus a cég autópiaci belépőjét illetően. Szerinte az Apple csak tovább merészkedne az autós operációs rendszerek világába egy olyan még mélyebb és funkciógazdagabb (és nem utolsó sorban az iOS-hez kötött) autós technológiával, ami nem csak a hangrendszert foglalja magában, de akár az információs és biztonsági berendezéseket is.
Könnyen meglehet tehát, hogy az Apple csak referenciaterveken, koncepciókon dolgozik, amivel demonstrálhatja rendszerei képességeit a potenciális vevő autógyártóknak. De ha mégis komplett autó piacra dobása mellett döntenek, a fentiek miatt sokkal könnyebb helyzetben lesznek.
Igaz:o
Ja egy Apple autó menő lenne.