Ahrendts hatására újra szárnyakra kaphat a retail

Skarp 2014.11.09. 17:31 Apple, Egyéb, Kiemelt hírek 0 db 214

US-TECHNOLOGY-APPLE

Majdnem 14 évvel az első Apple Store megnyitása után a bolthálózat valóban belépett a tinédzserkorba. Az Apple Store-ok amellett, hogy a cég dicsőségének zászlóvivői, a kiskereskedelmi világ irigyelt etalonjai is. Bár a boltok még mindig 4589 dollárt generáltak négyzetlábanként a 2014-es gazdasági évben, ami túltesz bármilyen branden, ez így is 23 százalékos csökkenés a 2012-es év 5971 dolláros értékéhez képest. Látható tehát, hogy az, hogy a kiskereskedelemért felelős alelnök posztja a sokak által utált John Browett távozása után másfél évig betöltetlenül maradt, nem maradt nyom nélkül.

Az iPhone 6 mindent elsöprő rajtja megnyomta némileg a boltok forgalmát, s elemzők szerint is azért Ahrendtsre esett Tim választása, mert az ex-Burberry CEO-nak komoly tapasztalatai vannak ilyen téren, ráadásul jól ismert üzleti személyiségként további hajtóerő lehet. Bár az online kereskedelemre nincs panasz, a fizikai boltokra is nagy szükség lesz továbbra is az új vevők becsalogatásához.

2001-es elindulása óta az Apple Store a cég kereskedelmi ágának legfontosabb csomópontja, emellett túracélpont a mindig a legújabb termékekre áhítozó tömegeknek és amolyan oltár az Apple-hivőknek (csak viccelek). A remekül bevilágított, tágasan berendezett, tiszta vonalakkal dolgozó dizájnjával tökéletes háttérként szolgál a modern technológiai eszközök számára. De ahogy időnként a termékeket, az azoknak otthont adó boltokat is meg kell újítani, hogy a vevők lelkesek maradjanak.

Ez lehet Ahrendts egyik fő feladata a következő időszakban, s számos elemző is úgy véli, főként ezért is hozták a fedélzetre. Az Apple stabilan és kitartóan növelte bolthálózata méretét az utóbbi években és további 25 kirendeltség megnyitására van kilátás 2015-ben, amelyek háromnegyede várhatóan tengeren túli helyszínen valósulhat meg – ezt az earnings call alatt a felsővezetés is megerősítette. Ezzel 460-ra emelkedhet jövőre a boltok száma globálisan.

Az Apple eddig jól láthatóan az extrém nagy forgalmú helyekre szeretett betelepedni, azonban most ez változhat, némileg nyilván tovább csökkentve az átlagértékeket. Manapság a bevétel boltonként átlagosan 50,6 millió dollár, ami ugyan nőtt némileg, de még mindig alatta van a 2012-es csúcsnak – legalábbis az Apple SEC-beadványa ezeket az adatokat és tendenciákat támasztja alá. Várható tehát, hogy némileg kevésbé lukratív, de nagyon szükséges helyszíneken is megjelenhetnek az Apple boltjai.

Bár a tendencia felfelé mutat, míg 2008-ban még a teljes forgalom ötödéért feleltek a store-ok, addig ez a 2014-es gazdasági évben mindössze 11,7 százaléknak felel meg. A bevásárlóközpontok forgalma az USA-ban 10 százalékkal csökkent tavalyhoz képest, erre a trendre pedig sajnos az Apple boltjai sem immunisak. Kutatók azt is kiemelik, hogy az Apple forgalmának több, mint felét adó iPhone-t a vevők gyakran a szolgáltatóktól vásárolják, ami szintén fontos aspektus, mikor a Store-ok forgalmát vizsgáljuk.

A forgalmat befolyásoló tényezők között ott van a termékek körüli felhajtás hullámzása is. Az utóbbi időszakban számos olyan Apple-termék jelent meg, ami csak szükséges frissítése volt korábbi modelleknek, így a vevők kevésbé érezték szükségét, hogy bemenjenek és megtapogassák azt, amiért pénzt adnak. Az iPhone 6 megjelenése visszahozta az emberek a boltokba. Várhatóan a következő negyedév is jelentős erősödést hozhat, ugyanebből az okból, az Apple Watch megjelenése tovább erősítheti a tendenciát a jövő év első felében.

A kiskereskedelmi világ veteránja, Angela Ahrendts számára a Watch megjelenése tökéletes alkalom, hogy bemutassa mit tud és újradefiniálja azt, amire Apple Store-ként gondolunk. Valahol a divat és a technológia határvonalán, iBeaconökkel felszerelve, Apple Pay terminálokkal, mindenféle földi jóval. Minden adott ahhoz, hogy Angela tökéletes munkát végezhessen. Kiváncsian várjuk mihez kezd ezzel.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Szólj hozzá Te is!