A Metal tovább növelheti az Apple előnyét a mobilgaming területén

Skarp 2014.10.01. 16:03 Apple, iOS, Kiemelt hírek 2 hozzászólás 790

metalapi_kiemelt

Legalábbis erről írt nagy terjedelmű fejtegetést az AppleInsider, megjegyezve, hogy bár a flagship Android-telók konfigja bőven megengedné a futtatásukat, a leginkább közkedvelt, komolyabb iPhone játékok nagy része gyanúsan hiányzik a Google Play Áruház virtuális polcairól. Az új Metal API a jelek szerint tovább növelni majd a szakadékot, ami a két platform között annak ellenére fennáll, hogy jóval több Android-os készülék talál gazdára napi-heti-havi bontásban, mint iPhone.

A jelenlegi Androidos, high-end készülékek jelentős részének gyorsabb processzora, több RAM-ja és kétszer annyi processzormagja van, mint az iPhone 6-nak, teljesítmény tekintetében mégis sokszor elmaradnak az Apple CPU-ihoz képest. Bár az A8-as processzor csak 20 százalékkal gyorsabb, mint a tavalyi A7-es, még ez utóbbi is simán versenyképes a jelenlegi, drága Android készülékekkel, már ami a processzorteljesítményt illeti. A GPU esetében még nagyobb a különbség.

Bár a Note 3 és a Galaxy S5, amely anégymagos Snapdragon 801-esét használja Adreno 330-as GPU-val low-level API-k esetében sokszor ugyanolyan jók, sőt jobbak is mint az Apple eredményei, az igényesebb OpenGL tesztek esetében, amelyek a komolyabb játékok grafikai renderjeit szimulálják, a Samsungok csúnyán elhasalnak. A Google Nexus 5 esetében is hasonlóak az eredmények (némileg gyengébb 800-as Snapdragonnal, de ugyanazzal az Adreno 330-as GPU-val), de nem jobb a helyzet az idei Moto X és a HTC One M8 esetében sem.

opengl

A közép és alsókategória készülékeinek esetében még rosszabb a helyzet. A már sokszor emlegett fragmentáció miatt nem csak az alkalmazásokat, de a még inkább bugérzékeny játékokat is baromi nehéz optimalizálni. A platform töredezettsége, a rossz hardveroptimalizáció és az emberek kisebb hajlandósága a drágább, jobb teljesítményű telefonok megvételére adják együttesen a platform legnagyobb problémáját. Ezek azok a körülmények, amik miatt a komplexebb játékok nagy része feltűnően távolmarad a Google Playből.

A legtöbb bevételt hozó iPhone játék jelenleg az iTunesban: Clash of Clans, Game of War – Fire Age, Candy Crush Saga, Big Fish Casino, Farm Heroes Saga, Hay Day, Puzzle & Dragons, Brave Frontier, Kim Kardashian: Hollywood és a Bubble Witch 2 Saga. Ezek MIND elérhetőek a Google Playben, de nagyrészük meglehetősen egyszerű grafikával és játékmenettel rendelkezik és nagyrészt az In App Purchase-kből szerzi bevételeit. A fizetős játékok népszerűségi toplistáját vezető tíz játékból (Five Nights at Freddy’s, Minecraft, Heads up!, Buddyman: Kick 2, Goat Simulator, Geometry Dash, Plague Inc, Bloons TD 5, Pumped BMX 2 és az EA Monopoly) mindössze kettő hiányzik a listáról.

Persze az, hogy elérhető ott, még nem jelenti azt hogy rendesen játszható is. Az iOS esetében az áruházban is egyértelmű teszik, melyik készülékekre optimalizálták a játékok, és melyek azok, amiken fut. A legfrissebb csúcsmodellek pedig sosincsenek kizárva. Összesen 18,796 Androidos modellt tart számon a Google. Kicsit ízlelgessük ezt a számot és gondoljunk bele, milyen baromi nehéz és drága ezeknek akárcsak egy százalékra is optimalizálni. És mennyire bosszantó, hogy az új játékok sokszor csúcsmodelleken is bizonytalanul futnak. Érdemes végigfutni a top appok Google Play kommentjeit. Ráadásul a legjobb új játékok szekcióban levő játékok sokszor az iOS-en már hónapok óta elérhetőek.

fragmentacio

Az iTunes App Store “Editor’s Choice” szekciójában szereplő játékok fele már olyan alkalmazás, amely kihasználja az új Metal API-ban rejlő lehetőségeket és remek teljesítményt hoz a 64-bites iPhoneokon (5s, 6, 6 Plus). Kettő ezek közül még el sem készült Androidra, tehát a fejlesztők gyakran hamarabb Metalosítják játékaikat, mint hogy Androidra portolnák azokat, ami jól mutatja a prioritásokat. Ez is az Android-júzerekre jellemző, kisebb fizetési hajlandóság egyik tünete, ennek levét pedig a fizetőképes, prémium-Androidosok isszák meg.

Ha olvasnátok még erről, a Blizzardos Jason Chayes a Gamespotnak beszélt az Androidra fejlesztés-portolás nehézségeiről.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

2 hozzászólás

  1. Baro Marci - 2014.10.02. 03:59

    Koszonom, nagyon jo cikk! Kar, hogy csak forditjatok, de soha nem hivatkozzatok le.

  2. Idioty - 2014.10.02. 07:25

    Szerintem az egyik legnagyobb hibája az iTunes-nak, hogy nem lehet megadni egyértelműen melyik készülékeken futtathatóak a programok. Így a leírások első mondata mindig, hogy iPhone5 felett működik csak. Pedig egyszerű lenne alkalmazásonként megadni, hogy melyik készülékekkel kompatibilisek. Talán az egyetlen nehézség az, hogy a későbbi verziók nem lesznek kompatibilisek a korábbi eszközökkel, ez viszont gáz, főleg ha pénzért vettek a programokat. Bocs az elmélkedésért! :)

Szólj hozzá Te is!