Legalábbis több befektetési oldal is erre a következtetésre jutott, mert bár sokan már temetik a vállalatot, az az általános következtetés, hogy az egyre erősödő hype miatt rövid távon komoly profitra tehetünk szert az utóbbi időben gyengélkedő AAPL részvények megvásárlásával. Bár az Apple már közel sincsen a mélyponton részvénypiaci szempontból, még mindig csak a mindenkori csúcs-ár nyolcvan százalékán kereskednek a papírjaival, így van hova erősödnie. Ugyanakkor több tényező miatt is most lehet itt az ideális idő a részvényvásárlásra, ennek pedig három oka van az elemzők szerint.
Az első, hogy bár bizonyos hangok szerint az Apple akár nagyot is bukhat a kínai terjeszkedésen a belpiacos olcsó konkurencia miatt, de a részvényáraknak egy ideig biztosan jót fog tenni az új piac. Cupertinoban idén mintegy 180 millió iPhone eladására számítanak, ami a globális piac 15 százalékát teszi ki. Ugye az Apple az Egyesült Államokban hagyományosan nagyon erős, Kínában azonban nem lesz ennyire egyszerű dolga, pedig szüksége lesz arra, hogy növelje részesedését a távol-keleti ország piacán (2013-ban “csak” 22 millió iPhone fogyott Kínában, úgy, hogy az elemzők szerint egyöntetűen sokkal nagyobb lehetőségek rejlenek az országban, ahol tavaly összesen 360 millió okostelefont adtak el, az idei évre pedig kb. 450 milliót prognosztizálnak). Ennek okairól a héten megjelent cikkünkben értekeztünk. A China Mobilelal kötött megállapodás lendíthet ezen (a sors iróniájaként a CM előnyösebb szerződést kötött az Apple-lel, mint a Verizon vagy az AT&T). További momentumot kaphatnak az iPhone eladásai a pletykált méretesebb képernyőjű iPhone 6-tól is, mivel a kínai vevők jobban favorizálják a nagyobb képátlójú kijelzőket.
A második fontos érv a befektetés mellett a rohamosan növekvő iTunes Radio, ami bár jócskán le van még maradva a piacvezető Pandorától, minden esélye megvan annak lenyomására, ahogyan erről szintén posztoltunk. Jelenleg nyolc százalékos piaci részesedése iszonyatos tempóban nő és már a harmadik a hasonló szolgáltatások között, olyan neveket megelőzve mint a Spotify vagy a Google Play. Húsz milliós, folyamatosan bővülő felhasználói bázisával és az iOS-be integráltságával nagyon jó az ázsiója a 31 százalékos Pandorával való csatározásban a piaci elsőségért. Ne feledjük el, az iTunes Radio mindössze hat hónapja van a piacon, ráadásul a Pandora minden egyes elvesztett vagy az iTunes Radiohoz átpártolt felhasználót sokkal inkább megérez, mint a maga mögött a világ legértékesebb vállalatát és annak likviditását tudó Appleös streaming szolgáltató.
A harmadik fő indok az a felhajtóerő, amit a CarPlay köré kialakuló piac adhat az Applenek. Nem hiszem, hogy bármit is le kéne írnom a rendszerről, az utóbbi hetekben eleget olvashattatok róla itt és egyéb oldalakon, de érdekes lesz látni, hogy merre halad a gyári beépített és aftermarket eszközökkel az autókba telepített rendszer fejlődése. Részletek híján egyelőre keveset tudunk a specifikációról, vagy arról, hogy az Apple mit kap ezért az autógyáraktól, de jó eséllyel jó kis deal született és a protokoll terjedése akár az iTunesos vásárlások növekedéséhez is vezethet.
Röviden, minden csillag együtt áll ahhoz, hogy a részvények erősödjenek, a befektetők, részvénytulajdonosok elégedettek legyenek, innen már csak a piaci szereplőktől és legfőképpen az Appletől függ, mit kezdenek ezzel a helyzettel. Az iPhone 6-ról és az új termékkategórikákban egyelőre nem sokat tudunk, de ha sikerült lereagálni vele a piaci áramlatokat az komoly fegyvertény lehet Cupertino kezében, aminek égető szüksége van új piacokra és termékekre a további csúcson maradáshoz.
Én akkor akartam venni, amikor 420 volt egy részvény, de senki nem tudta megmondani nekem, hogyan lehet…