Fotó: Horváth György
Alig pár hete megkértünk benneteket, hogy segítsétek Szántó Szilvia munkáját azzal, hogy kitöltötök egy kérdőívet, melyet a szakdolgozatához kíván felhasználni. A kérdőív engem is meglepett, mivel régen találkoztam ennyire jól összeszedett, tömören megalkotott kérdésekkel. Szilvia még aznap este jelezte, hogy nagyon sokan válaszoltak a kérdésekre és ígéretet tett nekünk, hogy amint elkészül a dolgozata, úgy megosztja azt velünk.
Ennek most jött el az ideje, megtudhatjuk milyenek is vagyunk mi, Apple rajongók. Elkészült a nagy mű, melyet itt és most teljes egészében megosztunk veletek, de természetesen kiemeljük a lényeget is. Először is Szilvia szeretné ismét megköszönni a segítségeteket, mi is köszönjük, hogy segítettétek munkáját.
“… Minden kitöltőnek hálával tartozom, hogy a kérdéssor megválaszolásával hozzájárult a sikeres kutatáshoz, és köszönöm a beszeljukmac.com és az ihungary.hu internetes oldalak üzemeltetőinek, akik közzétették oldalaikon a kérdőívemet. …”
Az alábbiakban témaindításként leközöljük a szakdolgozat bevezetését, melyben Szilvia vázolja azt is, hogyan is vélekedik a magyarországi Apple társadalomról.
Bevezetés
Sokan, sokféleképpen írtak már az Apple Inc. nevű cégről. A legtöbben abból a tényből indultak ki, hogy ez a vállalkozás egy garázsból indult, és a megálmodói, szakemberei nem kisebb érdemet tudhatnak magukénak, minthogy napjainkban a világ vezető számítástechnikai vállalataként tartják őket számon. Sokat olvashatunk arról, hogy a jó marketingstratégia, a bámulatos innovativitás, vagy a vezetők egyedülálló irányítási stílusa az oka ennek az eredménynek. Nem vitatom ezeknek a munkáknak sem a valóságalapját, sem pedig az érvényességét.
Ezek az érvek nem mellékesek az én kutatásom szempontjából sem, viszont én egy teljesen más oldalról próbálom megközelíteni a technológia egyik óriását. Arra vagyok kíváncsi, hogy hogyan tud létrejönni egy Magyarországon alig reklámozott, szinte alig ismert márka rajongói köre szinte a semmiből, és viselkedik ez a csoport kvázi közösségként a mindennapokban. Dolgozatomban az Apple cég termékei/szolgáltatásai és a hozzájuk kapcsolódó fogyasztói rajongás viszonyát próbálom felfejteni. Feltételezésem szerint létezik olyan fogyasztói réteg, akik a termékekbe vetett hitüknél, a tapasztalataik, a cég marketingje, az újdonság, innovatívság miatt esetleg más egyéb oknál fogva a hagyományos fogyasztói tevékenységeken és a márkahűségen túlmutató viszonyban állnak a szóban forgó vállalat termékeivel, imázsával.
A kutatásomban arra keresem a választ, hogy hogyan jutnak el a fogyasztók a márka iránti elkötelezettségnek arra a szintjére, mikor a használaton kívül terjesztői is lesznek a márka hírnevének, mindenféle ellenjuttatás nélkül, pusztán személyes indíttatásból, esetleg az Apple termék birtoklása okán érzett büszkeség miatt. Felfogható-e ez a fogyasztói réteg egy különálló, jól meghatározható csoportként, szubkultúraként, és ha igen, akkor miben keresendő tevékenységük, szubkultúrájuk lényege? Ha valóban képes ez a rajongói réteg közösségként működni, akkor mi az, ami összeköti a tagokat egymással, az Apple iránti rajongásuk milyen tevékenységekbe illeszkedik a mindennapi életük során. A témaválasztásom oka a következő. Az utóbbi években, évtizedekben a technológiában bekövetkezett változások nagy mértékben alakították a felhasználói szokásokat, elvárásokat.
A szinte naponta megjelenő újítások óriási versenyben tartják a nagyvállalatokat, ennek a versenynek egy jelentős hatalommal bíró szereplője az Apple Incorporation. Sajátos marketingjének, üzletvezetési stratégiájának eredményeképpen rengetegen támadják, ugyanakkor rajongóinak száma is rohamosan nő. Nem sok olyan céget tarthatunk számon a technológiában, amely ennyire ellentétes érzelmeket vált ki a felhasználókból. Miért van az, hogy nem beszélünk Dell, vagy Acer rajongókról, fanatistákról, az Apple-rajongó vagy Apple-gyűlölő kifejezések pedig élénken jelen vannak a technológiai diskurzusokban? Kíváncsi vagyok, hogy ezek a fogalmak mit jelentenek a hétköznapokban, milyen tevékenységgel, attitűddel rendelkezik egy megszállott Apple rajongó ma Magyarországon.
Hazánkban az Apple-nek nincs akkora hagyománya, hírneve, rajongói tábora, mint a tengerentúlon, vagy Nyugat-Európa egyes országaiban, de egyre nagyobb érdeklődés övezi itthon is a cég fejlődését és a termékinnovációkat. A személyes érintettségem a témában mindössze annyi, hogy a közvetlen környezetemben élők közül többen rajonganak a cég által gyártott termékekért és az Apple “életérzésért”, és az ő mindennapos tevékenységük szemlélése adott ihletet ahhoz, hogy ezt a képzelt közösséget, amiben tevékenykednek, jobban szemügyre vegyem. A célom az, hogy ennek a még nem olyan széles rajongói rétegnek a motivációit, elkötelezettségük mozgatórugóit tevékenységük vizsgálatával jobban megértsem.
Az a hipotézisem, hogy az Apple rajongók magyarországi tábora egy fogyasztói szubkultúrát körvonalaz a magyar fogyasztói társadalomban. Ez a szubkultúra pedig egy élmény, az Apple termékek birtoklása, használata, vagy csak az irántuk való rajongás köré épül. Azt vizsgálom, hogy az Apple rajongók milyen helyzetekben, szituációkban, platformokon láttatják, akarják láttatni magukat, milyen módokon kommunikálnak egymással, és hogyan vélekednek önmagukról és másokról.
Természetesen ami számunkra és sok olvasónk számára igazán érdekfeszítő, az a kérdőívre adott válaszok voltak és az ehhez kapcsolódó kiértékelés. A kérdőívet egyébként összesen 999-en válaszolták meg, melyből 932 férfi, és mindössze 67 nő volt. Íme a grafikonok, a teljes szöveges értékelés pedig megtalálható a szakdolgozatban.
A következő kérdés arra vonatkozott, hogy vásárlás előtt honnan tájékozódnának. Itt is több lehetőség volt válaszmegjelölésre. A legtöbben (75%) a hivatalos Apple weboldalakat választották, ezt követték az Apple termékeket forgalmazó üzletek (47%), a fórumok és az informatikai szakoldalak közel azonos arányban szerepeltek az eredményekben (43%), a tematikus (Apple-lel foglalkozó) oldalak 37%-ot kaptak, és az ismerőseit a válaszadók 30%-a jelölte meg lehetséges információforrásként. A tematikus oldalak ismertségére kérdeztem rá ezután.
Felsoroltam az általam legnépszerűbbnek vélt Apple-lel foglalkozó, magyar weboldalakat, ezeket kellett a válaszadóknak ismerem és látogatom – ismerem, de nem látogatom – nem ismerem, és nem látogatom lehetőségek szerint osztályozni.
– A handras.hu oldalt 539-en ismerik és látogatják, 295-en ismerik, de nem látogatják, 163 pedig nem ismerik, ezért értelemszerűen nem is látogatják.
– A szifon.com oldalt 520-an ismerik és látogatják, 357-en ismerik, de nem látogatják, 120-an nem ismerik.
– Az appleblog.blog.hu oldalt 535-en ismerik, és látogatják, 273-an ismerik, de nem látogatják, 189-en nem ismerik.
– A twica.blog.hu oldalt 166-an ismerik, és látogatják, 226-en ismerik, de nem látogatják, 605-en pedig egyáltalán nem ismerik.
– A beszeljukmac.com oldalt 779-an ismerik, és látogatják, 100-an ismerik, de nem látogatják, 118-an nem ismerik.
– Az ihungary.hu oldalt 391-en ismerik és látogatják, 333-an ismerik, de nem látogatják, 273-an nem ismerik.
– A macworld.hu oldalt 255-en ismerik, és látogatják, 418-an ismerik, de nem látogatják, 324-en nem ismerik.
– A plastik.hu oldalt 211-en ismerik, és látogatják, 304-en ismerik, de nem látogatják, 482-en pedig nem ismerik.
A legismertebb és egyben leglátogatottabb oldalnak az eredmények alapján a beszeljukmac.com oldal bizonyult, a legkevésbé ismertnek pedig a twica.blog.hu. A válaszadók közül 2 ember kivételével mindenki hallott már legalább az egyik Apple-lel foglalkozó oldalról. A viszonylag nagy látogatottsági arányok alapján azt mondhatjuk, hogy ezek az oldalak szerepet vállalnak az Apple-rajongók életében, hogy pontosan milyen szempontból, azt a következő kérdés eredményei fogják megválaszolni.
A tematikus oldalak kapcsán arra kerestem a választ, hogy a kitöltők szerint miért lehetnek jók ezek a platformok. Az eredmények azt mutatják, hogy a válaszadók közül 901-en jelölték az Apple hírekkel kapcsolatos tájékozódás segítését, 735-en az új termékek bemutatását, 711 ember említette a problémamegoldást. Más emberek véleményének a megismerése 508 ember számára volt fontos, 442 kitöltő gondolta úgy, hogy ezek az oldalak közösséget formálnak, 398 pedig kikapcsolódás, szórakozás szempontjából értékelte pozitívan a weboldalakat. 19 ember nem tudott választ adni a kérdésre.
És végül álljon itt pár Szilvia számára kedvesnek és szellemesnek vélt válasz a kérdőívből.
“A legmeghatározóbb élményem a Windows PC-ről Mac-re váltás volt. Jót tett az idegrendszeremnek.”
“A feleségem folyton kinevetett, hogy folyton az iPhone-omat nyomogatom, aztán vettem neki is egyet, azóta ő is ugyanezt csinálja.”
“A legmeghatározóbb, hogy nem volt negatív élményem 2 év használat alatt soha.”
“A gyerek megőrül érte.”
“Bementem az Apple boltba, és elájultam az áraktól. :)”
“Tim Cook válaszolt egy mail-emre.”
“Kitalálták, hogy mit akartam; egy olyan iPodot, amivel lehet telefonálni. Sőt, túl is szárnyalták.”
“Még kisiskolás koromban kezembe adtak egy iPodot. Azóta szeretem az Apple-t.”
Gratulálunk kedves Szilvia! Még egyszer köszönjük, hogy tájékoztattál bennünket! Sok sikert kívánunk a továbbiakhoz!
A teljes szakdolgozat letöltése
Szántó Szilvia – Az Apple rajongóinak vizsgálata
(PDF ~1,63MB)