Két név változtatta meg a dizájnt: a MAC és Kálmán Tibor

Helme 2011.11.20. 15:02 Egyéb, Mac 0 db 550

Szimpóziummal tiszteleg a tervezőgrafikus szakma az idei posztumusz Moholy-Nagy-díjas Kálmán Tibor (1949-1999), a vizuális kommunikáció meghatározó alakja előtt; a Moholy-Nagy-díjat a művész özvegye, alkotótársa, Maira Kalman  vette át a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) csütörtökön.

A MOME minden évben díjat adományoz egy olyan személyiségnek, akinek emberi és alkotói léte szorosan kapcsolódik az egyetemhez vagy az egyetem által képviselt értékekhez, és Kálmán Tibor – akit Tibor Kalmanként ismer a világ – ilyen személyiség volt. Családjával 1956-ban hagyta el Magyarországot, a fiatalember New Yorkban tanult és ott is élt – mondta el az MTI-nek Molnár Gyula, a MOME tanára, az esemény főszervezője.

Idézte az amerikai grafikai intézet (American Institute of Graphic Arts) megjegyzését, miszerint

“A nyolcvanas-kilencvenes években két név változtatta meg a dizájnt: a MAC (Apple Macintosh) és (Kálmán) Tibor. Az egyik azt, ahogyan dolgozunk, a másik, ahogyan gondolkodunk. Az előbbi az eszköz volt, a másik a lelkiismeretünk.”

Kálmán Tibor alapvetően kommunikációs szakember volt, folyóiratokat szerkesztett, és lapok művészeti vezetője volt. Provokatív, újító szemlélete alapvetően meghatározta a 90-es évek kommunikációját. Ragaszkodott magyarságához és nevéhez, a világban ma is Tiborként emlegetik. New Yorkban feleségével, Mairával megalapította a M&Co design céget, és kezük alatt amerikai grafikusok több neves generációja nőtt fel.

Tevékenységük a 20. század végi vizuális kommunikációban rendkívül jelentős. Új szemléletükkel, különböző személyiségükkel és alkotói pályájukkal hasonló módon hatottak a tervezőkre, mint a maga korában az egyetem névadója, Moholy-Nagy László.

Kálmán Tibor nevéhez kötődnek többek közt a Talking Heads, az 1974-ben alakult amerikai rockegyüttes lemezborítói is. A banda 2002-ben bekerült Clevelandben a Rock and Roll Hallhatatlanok Csarnokába. Életművének és alkotói hitvallásának csúcsa a Benetton csoport Colors című magazinja Rómában, ahová Oliviero Toscani felkérésére érkezett 1993-ban.

E tevékenysége nyomán nagy fordulat következett be a reklámban, mert Kálmán Tibor nemcsak grafikus volt, hanem szociálisan érzékeny alkotó, aki műveivel küzdött az előítéletek ellen. A Colors magazinban jelent meg például három, anatómiailag teljesen egyforma emberi szívről készült plakátja: az egyikbe beírta White, a másikba Black és a harmadikba Yellow (fehér, fekete, sárga) – ismertette a grafikus művészetét Molnár Gyula.

Kálmán Tibor életművét a díjátadót megelőző szimpóziumon hazai designerek, grafikusművészek, kommunikációs szakemberek mellett Maira Kalman mutatja be. A posztumuszt is özvegye veszi át, György Péter esztéta, aki személyesen is ismerte a művészt, pedig méltató beszédet mond a MOME Auditóriumában, Budapesten, a Zugligeti úton.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Jelenleg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatója. Újságíró, grafomán, marketing és médiahacker.

Szólj hozzá Te is!