Az iPad átalakítja a webes trendeket

KeleMan 2010.04.03. 13:02 Apple, iPad, iPhone 0 db 78

Az Apple táblagépének megjelenése előtt részben megismétlődik mindaz, ami az iPhone premierjét kísérte: a legnagyobb amerikai tartalomszolgáltatók a készülékre szabott weboldalakat és szolgáltatásokat dolgoznak ki, részben átalakítva saját online megjelenésüket. Az iPad már a megjelenése előtt hatással van a web fejlődésére a Wired elemzése szerint. Az olyan jelentős amerikai kiadványok, mint a New York Times, a Wall Street Journal, a CBS tévétársaság vagy az NPR, az amerikai közszolgálati rádió egyaránt tervezi saját, iPadre szabott formátumait.

A lap szerint már az iPhone megjelenése is hatással volt a web fejlődésére: egyre-másra jelentek meg az olyan, leegyszerűsített weboldalak, amelyek arányaikban passzoltak az Apple-mobil kijelzőjére. A webfejlesztők átálltak arra, hogy a trükkös, csillogó Flash-oldalak helyett könnyen áttekinthető, nagy menüpontokkal, egyszerű kezeőlfelülettel ellátott szájtokat készítsenek, amelyek majdnem olyanok, mint az iPhone-alkalmazások. A változtatásra nem csak a Flash hiánya miatt volt szükség, hanem azért is, mert a 3,5 hüvelykes, érintőképernyős kijelzőn ezek a fajta oldalak bizonyultak használhatónak. Az iPad már nagyobb, viszont az érintős felülethez igazított, letisztult elrendezés itt is használható, csak már kényelmesebb dolguk van a tervezőknek a 9,7 hüvelykes kijelzőn.

A Flash hiányát kétféleképpen igyekeznek kompenzálni a fejlesztők: az egyik módszer a letölthető alkalmazások fejlesztése, amelyeken belül már működhetnek streamelt videók, a másik pedig a Flash nélküli videózást lehetővé tévő HTML 5 szabvány használata. Ugyan az Adobe továbbra sem adja fel, hogy Flash-plugint szállítson az Apple mobilkészülékeire, a CBS már túllépett ezen a problémán, és saját oldalának HTML5-ös verziójával kísérletezik. Ezzel a tévétársaság olyan, az USA-ban népszerű videomegosztókat is megelőz majd, mint a tévéműsorok terjesztésére specializálódott Hulu.com. A Wired szerint az amerikai weboldalak tömegével állhatnak át az új megoldásra, mivel az iPades közönség kiemelten fontos lesz számukra.

A már említett Wall Street Journal és a New York Times egyaránt kettős taktikát folytat. A rangos napilapok nem csak weboldalaikat szabják iPad-barátra, hanem letölthető alkalmazásokat is megjelentetnek. Az iPhone-on a New York Times volt az első ilyen, a Wall Street Journal pedig nemrég jelentette be iPad-es előfizetési árait. Az üzleti napilapot a nyomtatott változatnál némileg olcsóbban, 18 dollérért lehet majd előfzetni a táblagépen. A Forbes előrejelzései szerint a piacra kerülése utáni három hónapban akár ötmillió példány is elkelhet az Apple táblagépéből, amelyiknek előrendelhető példányai már most elfogytak.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Tanulmányaim és a közgáz befejezése után gazdasági informatikusként végeztem, majd 2004-től 2012-ig a Magyar Telekomnál (T-Home, T-Mobile) dolgoztam. Jelenleg szabadúszó webfejlesztőként és dizájnerként tevékenykedem. Szívesen foglalkozom PHP és WordPress programozással, fejlesztéssel, weboldalak üzemeltetésével.

Szólj hozzá Te is!