Miért érdemes az eladási elemzéseket fenntartásokkal kezelni?

Skarp 2014.11.24. 18:18 Apple, Egyéb, Kiemelt hírek 0 db 215

watchsales_kiemelt

Sorra repkednek az előjelzések a még meg sem jelent Apple Watch eladási számait illetően. Az RBC Capital 20 milliót prognosztizál 2015-re, a Morgan Stanley még nagyobb túlzásba esik, s a mutatót közelebb tolja a 30 millióhoz. Már az is sokatmondó, mekkorák a különbségek a becslések között – azt jelenti, hogy egyelőre semmi biztosat nem tudunk ezen a ponton. Az ilyen előrejelzésekkel az az elsődleges probléma, hogy a kiszámítási metódust szinte sosem adják meg az adatok mellé, s mindig egy egzakt számot adnak meg, semmi pluszmínusz mozgási tartomány.

Ilyen pontos számokat csak olyan számításoknál kaphatunk végeredményként, ahol nincsen bizonytalan tényező, ez pedig olyan luxus, amit egy még piacra nem dobott termék sem mondhat el magáról. Az ilyen bizonytalansági tényezők külön-külön is jelentősek lehetnek, matimatikai eszközökkel kombinálva ezeket a végső érték sokszorozódhat. Egy ilyen egzakt módon megadott szám adott körülmények között komolytalanná teszi az elemzéseket. Ha például 21 milliót tippelnének +/- 4-5 millióval, máris kevésbé kérdőjeleződne meg a számítás szakmaisága.

Hogy mik ezek a tényezők? Az Apple gyártási kapacitása, a zafírbeszállítók, az árak, a gazdasági helyzet, a vevők hozzáállása, a konkurencia hasonló, adott esetben olcsóbb termékei, a vásárlói hajlandóság és még egy sor egyéb dolog. Ezek azok, amik már most is megvannak, s ezek sora még bővülhet a továbbiakban. A metodológia megadása nem ördögtől való dolog, amivel célra vezetjük a konkurens analitikai cégeket, egyszerűen csak megmutatja, hogy kompetensek vagyunk. Amennyiben az elemzőcégek megadnák a bizonytalansági rátát is egy rakás jó elemzés jöhetne ki, amik alapján még akár rá is jöhetnénk, hogy az összesített, átlagolt bizonytalanság akkora, hogy semmi értelmeset nem fogunk tudni megjósolni a jelenleg rendelkezésre álló adatokból.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Szólj hozzá Te is!