Nagyot bukott az Apple az új reklámkampánnyal

Kacor 2013.06.28. 21:04 Apple, iPhone 13 hozzászólás 1 754

A Bloomberg legfrissebb riportja és az Ace Metrix Inc. reklámhatékonyság-felmérő vállalat szerint az Apple általunk is bemutatott új, művészibb, ars poeticára hajazó reklámjai korántsem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket: sokkal kevésbé bizonyultak hatásosnak, mint az Apple korábbi, konkrét termékekre fókuszáló hirdetései.

A vállalat legújabb spotja, amelyet június 10 óta sugároznak, a felmérések alapján a tavalyi 26 reklám közül messze leggyengébben teljesített a maga 489 pontjával, míg több korábbi Apple reklám messze megugrotta a 700 pontot.

A reklámszakértők, valamint Will Burns, a Forbes újságírója szerint a felhasználói élményre fókuszáló új spotok bevezetése kényszerű lépés volt az Apple részéről, hiszen új termék híján csak így tudják felvenni az egyre népszerűbb Samsunggal a versenyt új, promottálható termékek híján. Burns gúnyos szavai így szólnak:

Mi (az Apple) csak szeretnénk emlékeztetni benneteket a márkánkhoz való irracionális kötődésetekre, dicsfényünkre, valamint a Steve Jobs effektusra, mivel manapság nincsenek olyan termékeink, ami igazolhatna minket. Mégis megkérünk, hogy vásároljatok minél több új Apple terméket, csak mert jó érzéssel gondoltok a márkánkra.

Edward Boches, a Boston University reklámszakos professzora szerint ez egy igen rizikós kampány.

Az Apple korábban sosem fényezte magát. Ez az reklámsorozat azonban kicsit túl magabiztosnak, nagyképűnek tűnhet sokak számára, és bár valóban azt sugallja, hogy az Apple fantasztikus dolgokra képes, a reklámból hiányzik a könnyedség.

Egyesek szerint a kampány legalább annyira az Apple dolgozóit célozza meg, mint a felhasználókat: célja annak megerősítése, hogy a vállalat nem vesztette el innovativitását, és Steve Jobs halála után még mindig van víziója. Az Apple vezető marketingesét, Phil Schillert az utóbbi időben komolyan kritizálták megközelítésének, reklámhadjáratainak fókuszálatlansága, tisztázatlansága, homályossága miatt.

Burns és Boches egyaránt úgy vélik, hogy az új megközelítés tiszavirág-életűnek bizonyul majd, bár érdemes megjegyeznünk, hogy a kezdeti felmérésekből nem lehet biztos következtetéseket levonni: nem ritkaság, hogy a célközönség egy reklámot eleinte nem ért, nem szeret, de idővel a szívéhez nő, és így rengeteg új vásárlót szerez a hirdetőt. Tény az is, hogy a közönség egy része nagyon kedveli az új, érzelmesebb spotokat – a kritikai szakportálok nagy részével egyetemben.

Az azért mégis érdekes, hogy az Apple emellett a kampány mellett nem indított egy másikat az új MacBook Air egész napot kibíró akkumulátorára koncentrálva – arról konkrétumokat is bőven lehetett volna mondani. A másik kérdés mindenesetre az, hogy az 5S és a (pletykák tárgyát képező) olcsóbb iPhone őszi bejelentését követő szokásos reklámkampány után az Apple visszatér az érzelmesebb, művészibb, az érzelmekre apelláló spotokhoz, vagy megint jönnek a konkrét készülékek specifikációját bemutató, szikárabb reklámok.

Nektek mi a véleményetek – tetszettek az új spotok, vagy jobban szerettétek a konkrétabb Apple reklámokat?

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

A Gamestar és más nagy hazai lapok újságírója. iOS only teszteket már több mint három éve ír. Már a 80'-as évek óta aktív játékos. Számtalan gépet nyúzott: Commodore 64, Amiga, XT, 286, SNES, Gameboy stb... Most az iPhoneHungary-n szállítja a legfrissebb híreket és osztja meg véleményét az iOS játékokról.

13 hozzászólás

  1. Kofee - 2013.06.28. 21:17

    Én pont azt gondolom, hogy nagyon jó lett. Kellenek ilyen picit “érzelmesebb” reklámok is, amik egy pozitív hangulatot, életérzést adnak át.

    Nekem ugyanígy bejöttek a music every day és a photos every day reklámok is.

  2. Picasa1988 - 2013.06.28. 21:53

    Sziasztok!

    Nem vagyok elvakult Apple fanatikus és márkabolond sem… Mindettől függetlenül viszont, mint jelenleg is a reklámszakmában dolgozó, 5 éve a média versenypiacán kampányokban résztvevő személy, ki merem jelenteni, hogy ez egy kiváló és működőképes koncepció!

    Az iméntieket nem fényezésnek szántam, azért írtam le, hogy világos legyen: nem egy karosszékből osztom az észt, tanultam is a véleményem mellé…

    A piacon kellenek az újítások, az ilyen, érzelmekre ható irányvonalak pedig egy modern trendet, felfogást tükröznek mostanában. Tőlünk is sokan kérnek itthon hasonlókat!

    Ma már nem lehet lasztiba rúgni a hagyományos “99ft a mosópor” stílusú remekekkel…

    Szerintem ez egy nagyon jó irány. Én is szeretek művészi HD képekkel operálni. Ebben a műfajban is lehet “alkotni”, itt az élő példa!

    Szerintem szakmailag kifogástalan…

  3. ityu - 2013.06.28. 21:58

    En nem gondolom, h ez a reklam rossz, de az biztos, h nem hagyott bennem semmi nyomot… Mondhatjuk ugy is, h keves … Szep, jo a kepi vilaga, vegig nezi az ember, de … veget er es nem tortent semmi… Folytatja az ember a napi rutint! Egy reklam akkor jo, ha beszelnek rola, elvarazsolja a nezot! Osztom a reklam szakemberek velemenyet… Sajnos … Rizikos es ez a film nem Apple … Nagyon hianyzik Steve …. Sajnos latszik, h az igazi vezetot meg nem talaltak meg… Kapkodna, osszevannak zavarodva… Raadasul az ellentabor mindezt kihasznalja …

  4. ityu - 2013.06.28. 22:01

    Csak meg annyi … En se a “karoszekbol” velemenyezek ;)

  5. Picasa1988 - 2013.06.28. 22:15

    Mondjuk az igaz ityu, hogy ez lehetne egy jó “mellékszál”! Ilyen életérzés videókat készíteni és vetíteni a termékvideók mellé frankó, de önmagában elképzelhető, hogy másodszor újragondolva valóban kevés… Viszont kíváncsi leszek bárki átveszi-e majd! ;)

  6. scamp - 2013.06.28. 22:47

    Véleményem szerint tökéletes munkát végeztek ezen a téren is az Apple-nél.Mondjuk én nem is titkolom,hogy fanatikus és picit elfogult vagyok a cég és termékei irányában, de azt hiszem ez megbocsátható.:)
    Azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek a felmérések nem minden esetben mérvadóak.Hiszen nem mindegy hol és kikkel végezték el.Gondolok itt arra,hogy attól mert amerikában esetleg elveszett a tucatreklámok sűrűjében,attól még mondjuk kis hazánkban tarolhat.
    Én pont arra lettem figyelmes,hogy egyre jobban megérintenek minket a nem kimondottan tárgyra,hanem életérzésre,vágyakra,érzelmekre apelláló reklámok.Amelyekben kedves,mosolygós arcok,vidám,boldog emberek,szép tájak és lelket nyugtató vagy lázba hozó zenék vannak.Ha kell példát is tudok mondani,mondjuk a T-mobile karácsonyi dalos,a Libero kiskölkökkel forgatott és a McDonald’s bizonyos reklámjai vagy például az híres Sony reklám,melyben több ezer színes labda pattog San Francisco utcáin.Most hirtelen ezek jutottak eszembe.
    Tehát szerintem a mai rohanó,személytelen világban pont telitalálat egy az érzelmekre ható spot.És azt már csak zárójelben jegyezném meg, hogy egyes cégeknek,termékeknek nem kell ahhoz tárgyra mutató reklám, hogy eladhatóak legyenek,eladják azok magukat,na ilyen az Apple is.:)

  7. iPhone - 2013.06.28. 22:48

    Akkor megszólal a mezei felhasználó is… Én többször megnéztem a videót,s az az érzés fogott el,hogy boldog vagyok már csak attól,hogy Apple felhasználó vagyok… Nekem teljesen át jött a dolog!

  8. scamp - 2013.06.28. 22:52

    Azt még hozzátenném,hogy én a karosszékből véleményeztem,ami nem mellesleg k.rva kényelmes.:)

  9. Zsombor - 2013.06.29. 03:33

    Kíváncsi lennék, hogy mi alapján pontozzák a reklámokat. Ha az alapján h megjelenésük óta hány készüléket adtak el nincs miről beszélni, hisz mindenki tudja, h szeptemberben jön az új széria.

    Egyébként aki könnyedén használható, !működő! telefont szeretne, az iPhone-t fog venni. Attól függően h mit engedhet meg magának… A 4-4S-5mái napig kitűnő…

  10. Lacika54 - 2013.06.29. 07:39

    Nekem mint “fan”-nak pont az tetszik benne hogy csak az életérzést közvetíti, nem tolja bele a képedbe a terméket mint ahogyan azt a többiek teszik. Ha pedig egy konkrét dolgot reklámoznak akkor sem úgy hogy ezt muszáj megvenned mert hogy milyen jó lesz neked ha ezt használod. Csak bemutatják, aztán vagy “hanyattesel” tőle (és majdnem mindig igen) és megveszed vagy nem és később rájössz hogy meg kellett volna….. Én már többször írtam ide, szoktam példálózni, most is csak azt mondhatom hogy aki Rolls Royce-ban ül, (mint mi) azt már nemigen tudják átcsábítani egy Mercibe……….. Én a kettes iPhone óta vagyok “felhasználó”, jelenleg három Apple terméket nyúzok nap mint nap teljes megelégedéssel és még most is el tudok képedni azon a koncepción ami az egész rendszert átszövi. Azt hiszem azt tényszerűen leszögezhetjük hogy az Apple egy olyan rendszert adott az embereknek, ami szerintem verhetetlen. És higgyétek el hogy nincs még vége……

  11. Vadász Erika - 2013.06.29. 09:28

    Szintén mint felhasználó: egy fantasztikus, kicsit idealizált, érzelmekkel teli reklámot látni, s az a jó benne, h az embernek kozben nem is jut az eszébe, h reklám. Viszont erös vágyódást érez, h részese legyen ennek a világnak.

  12. Phoenix - 2013.06.29. 09:47

    iPhone!
    Látod a lényeget! Ennyi!;-)

  13. Sipike - 2013.06.29. 10:38

    Én a karosszékből osztom az észt, ezt előre leszögezem. De nekem tetszik ez az új marketing szemlélet. Ugyanis pont ezektől az érzésektől amit ébreszteni akar a film vagyunk fanatikus almások és szeretjük mindazt amit kapunk. Mert lássuk be a reklám a m

Szólj hozzá Te is!