Már egy ideje olvashatunk különféle pletykákat arról, hogy az Apple beszállhat a VR piacra, azonban a vállalat mindig csendben maradt, mikor szóba jött a téma. Nem szokatlan dolog ez az almásoktól, hiszen sosem verik nagy dobra, hogy éppen min ügyködnek, illetve minden további információra sem válaszolnak.
Cook még az előző pénzügyi negyedév után elmondta, hogy ugyan van lehetőség a VR-ben, hiszen ez egy igazán érdekfeszítő dolog. Azonban szerinte ez egy teljesen hiánypótló technológia, amin még sok fejleszteni való van. A kérdés már pedig az, hogy pontosan mit tervez az Apple a VR kapcsán. Szinte végeláthatatlan lehetőségek rejlenek a technológiában, amit már több vállalat, mint a Google elkezdtek kiaknázni. De vajon hogy tudna ebbe az Apple hosszútávon beszállni?
Az elmúlt hónapok folyamán az Apple több olyan kisebb vállalatot felvásárolt, amelyek érintettek lehetnek ebben a technológiában. Ilyen például az Emotient, aki a mesterséges intelligencia segítségével ismerik fel az emberi arc kifejezéseit. Akkor itt a másik vállalat, a Faceshift, akik hasonló eljárással dolgoznak, s többek között a Star Wars film kapcsán is közreműködtek.
Ezekkel az akvizíciókkal olyan hasznos tapasztalatokra tett szert a kaliforniai vállalat, amelyet a közeljövőben biztosan kamatoztatni fognak. Egyelőre nem tudott pontosan, hogy milyen irányban, de vélhetően kötődni fog a virtuális valósághoz. Például a FaceTime kamerában egy csomó lehetőség rejlene, ha az le tudná olvasni a felhasználók érzéseit.
Egy ilyen megoldással akár az is lehetséges lenne, hogy leülünk kikapcsolódni az Apple TV mellé, s az a jövőben felismeri, hogy melyik felhasználó ül a televízió előtt, így betöltené a szükséges dokumentumokat. Hasonló ez mondjuk az Xbox-nál használt eljáráshoz, hiszen a Kinect segítségével képes megmondani, hogy melyik felhasználó használja éppen a konzolt, így az ahhoz megfelelő felhasználói fiókot tölti be. De például ugyanúgy jól jönne egy ilyen funkció a Mac-ek esetében. Csak leülsz a géphez, s egyetlen egy gomb lenyomása nélkül a rendszer bejelentkezik a saját fiókodba, s betölti a saját adataidat.
Akár az iPhone kapcsán is nagy segítséget nyújtana egy ilyen technológia. Például csinálunk egy csoportképet, s a telefon képes lenne arra, hogy felismerje a képen szereplő embereket. Ezáltal akár a képen lévő családtagjaink vagy barátaink fiókjában automatikusan elérhető lenne egy-egy kép, amin éppen rajta vannak. És még sorolhatnánk napestig, hogy mennyi potenciál rejlik egy ilyen technológia bevezetésében.
Az utóbbi években egyre nagyobb szerepet kap a HomeKit és a TVKit platform. Akár ezeknél is nagy hasznát vehetnénk az eljárásnak. Képzeljük el, hogy otthon automatizált minden: az iPhone-ról irányítjuk a termosztátot, a világítást, illetve egyéb dolgokat. Ha a készülék érzi, hogy otthon vagyunk, akkor mindent opcionálisan beállíthat úgy, hogy mi szinte hozzá sem nyúltunk a telefonunkhoz. Egészen jól hangzik, nem?
Ha az elkövetkezendő évek folyamán az Apple erőteljesen rááll ezekre a dolgokra, akkor olyan integritást csinálhat az ember és a készülék között, amit szinte észre sem fogunk venni a mindennapjaink során, annyira megszokott lesz. Természetesen felhozhatjuk példának a Google Glass-t, azonban ez teljesen más lenne. Az Apple megoldását nem kellene a fejünkön hordozni a nap 24 órájában, hogy azt teljes egészében ki tudjuk azt élvezni.
Az sem kizárt, hogy idővel az Apple a játékos szekciót egyaránt célba veszi, legyen szó akár iPhone-ról, iPad-rő vagy egy Apple TV-ről. Ha megnézzük, akkor a legtöbb VR dolgot a játékokhoz kötik, hiszen általa egy újabb szintre emelhetik az élményeket. Vagy itt van például a negyedik generációs set-top box, ami lényeges ráncfelvarráson esett át az előző modellhez képest. Ha hasonló ütemben fejlesztenek, akkor a következő generációs Apple TV már sokkal kiforrottabb lesz még a mostaninál is.
Nem mellesleg érdemes megemlíteni, hogy az utóbbi időben nagy visszhangot keltett az a hír, hogy dupla kamerával kísérletezik az Apple. Ha a későbbi iPhone-ok vagy akár egyéb termékek ilyen megoldással kerülnek piacra, akkor azt is tovább lehetne használni a 3D technológiát illetően. Bár ezek egyelőre nagyon kezdetleges pletykák, ám mindenféleképpen érdemes szem előtt tartani.
Végül nem árt megemlíteni az egyik tavalyi nagy akvizíciót, melynek keretein belül a Metaio-t szerezte meg az Apple. A Metaio arra specializálódott, hogy a mindennapok során használják a kibővített valóságot az emberek. Például ez a vállalat lehetővé tette, hogy az emberek virtuálisan magukra öltsenek egy-egy ruhadarabot, amivel megkönnyíthetik az online vásárlást. Vagy az alább látható videóban lévő dolgokba is belekóstolhat általuk az Apple:
Talán az Apple egy más szemszögből közelíti meg a VR témát, mint azt hinnénk. Nem feltétlen a játékos szekció lehet a fő célpontja, hanem inkább a fent leírtak által szállhatnak be erre a teljesen új területre. Ez persze nem azt jelenti, hogy az Apple TV és játékok kapcsán nem várhatunk jelentős újításokat, de ez talán még távolabb van, mint a fent leírt példák.
Ti mire gondoltok? Szerintetek milyen formában száll be az Apple a VR/AR piacra?