Az AppStore toplistái nagy nyomást helyeznek a fejlesztőkre és a szaklapokra

UP 2015.06.26. 15:11 Apple, Játékok, Kiemelt hírek 0 db 557

Az App Store 2008-as megjelenése kifejezetten izgalmas fejleménynek számított a fejlesztők életében, ugyanis lehetőségük nyílt arra, hogy külsős fejlesztőként fejlesszenek alkalmazásokat az iPhone készülékekre is. Az iPhone OS 2.0 elindulásával nem kellett többl a webes alkalmazásokra korlátozniuk magukat. Manapság azonban egyre több problémával kell szembenéznie főleg a kisebb játékosoknak és a szaksajtónak.

Top-Grossing-iPhone-Apps-800x510_640x

Ahogy az App Store növekedett, úgy változott meg a “tájkép” is. Míg korábban az App Store viszonylag kiegyensúlyozott pálya volt a független fejlesztők, a közepes és nagy méretű kiadók között, addig mostanra kissé eltolódtak az erőviszonyok. Egyre nagyobbak az egyenlőtlenségek és probléma szinte fojtogatja a független fejlesztőket.

A fizetős alkalmazások felől az ingyenesek felé való elmozdulás eredményezte az appokon belüli vásárlások megjelenését és az appon belül hirdetések rohamos terjedését, amiket olyan népszerű játékok terjesztettek el mint a Clash of Clans, a Game of War, a Candy Crush Saga, és a Kim Kardashian, amelyek esetében Hollywood és a pénzes fejlesztők, akik a címek mögött állnak, mindent megtesznek azért, hogy a sikerük ne apadjon, hiszen még a felfoghatatlanul drága Super Bowl hirdetésekért is képesek súlyos pénzeket kiadni.

A TouchArcade vezető szerkesztője, Eli Hodapp szerint az iOS játékok között a két végletet lehet felfedezni, hiszen vannak az óriás, több millió dolláros kiadók, akiknek a pénzügyi szisztémáját épp ésszel fel sem lehet fogni, illetve az apró, független fejlesztők, akik csak reménykedhetnek, hogy valami csoda folytán befutnak, de gyakran még azt sem tudják megfizetni, hogy egy grafikus jobb ikont készítsen alkalmazásának.

A legfőbb probléma azonban nem az, hogy vannak óriáscégek, ahol több milliót költenek a reklámokra és a fejlesztésre, és vannak a szinte láthatatlan független fejlesztők, hanem sokkal inkább az App Store módszertana, a chart helyezések használata, mely mesterséges versenyt generál a szereplők között. Hiszen a lista élén szerepelni még mindig elengedhetetlen ahhoz, hogy felfedezzünk egy appot a 1,5 milliós alkalmazástengerből.

A fejlesztők a teljesítmény-alapú marketingmegoldáshoz folyamodnak annak érdekében, hogy az App Store toplistájának élén legyen addig, ameddig csak lehet: “A legfontosabb dolog a fejlesztők számára az App Store-ban 2015-ben, a toplistahelyezés. Semmi sem értékesebb számukra, mint hogy közel legyenek a lista éléhez, és szó szerint több milliárd dollár megy keresztül az iOS játékiparban azért, hogy fentebb kerüljenek a listán és ott is maradjanak.”

flappybird

Hozzáteszi, hogy az új marketingmódszerek miatt a fejlesztők már nem a szokásos hirdetési felületeken reklámozzák magukat, hanem számtalan különböző in-app reklámért fizetnek, hogy ezeken keresztül vezessék a felhasználókat a letöltésig. Ez pedig jelentős problémát jelent azoknak a független fejlesztőknek, akik nem rendelkeznek a nagy cégekhez hasonló költségvetéssel a marketing területén, emellett pedig az olyan tradicionális iOS játékoldalaknak is, mint a TouchArcade, a Slide to Pay vagy a Gamezebo, melyektől eltávolodtak a nagy fejlesztők és már nem itt hirdetik magukat.

A Gamezebo vezetőszerkesztője is kommentálta a fennálló helyzetet: “Ugyanolyan keményen próbálkoztunk, mint bárki más, és hacsak a fejlesztők nem ismerik fel, hogy mennyire fontos az ökoszisztéma támogatása, nem is marad már semmilyen ökoszisztéma, amit támogathatnának. Ha csak nem változik a helyzet nagyon gyorsan, akkor a játékújságírás képe jelentősen meg fog változni, méghozzá nagyon gyorsan – és az senkinek nem lesz jó.”

És persze rengeteg kis fejlesztő van, aki abban reménykedik, hogy valahogy a reflektorfény rávetül, mint Dong Nguyenre, a Flappy Bird alkalmazás fejlesztőjére, ami az egyik legjobb példa ebben a helyzetben. A Flappy Bird 2014 elején került az App Store listájának élére és ezzel Nguyen 50000 dollárt keresett naponta hirdetési bevételekből, mielőtt törölte volna a játékot a túl nagy figyelem miatt.

Sokaknak a teljes megélhetést az App Store ökoszisztémája jelenti és nekik ennek a napi ötvenezernek a töredékét is hatalmas kihívás kitermelni manapság. A reklámbevételek hiánya az ilyen kis szereplők számára a napi működés leállásával veszélyeztet minden nap. Ráadásul a szaksajtó is szorongatott helyzetben van a hirdetési bevételek hiányától, közvetetten elszenvedve a probléma hatásait.

Az Apple a maga részéről megkezdte az átállást a szerkesztők által összeállított listák felé az App Store-ban, de sokak szerint pont hogy a fejlesztőknél lenne szükséges a szemléletváltás App Store marketing terén. A MacRumors testvérlapja, a TouchArcade pl. Patreon oldalt nyitott, ahol a közösség tagjai segíthetnek az oldal fenntartásában.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Szólj hozzá Te is!