Ha on-demand zenestreamingről van szó, jelenleg a Spotify egyeduralmáról beszélhetünk. Nagyjából megkerülhetetlenek etéren mind Észak-Amerikában, mind Európában. De megváltozhat-e ez az Apple Music piacralépésével? Erről elmélkedünk most pár bekezdésen keresztül.
A Spotify jelenleg 75 millió felhasználóval rendelkezik és bár sokáig kétséges volt, hogy képesek-e profitábilissá válni e júzerek egy részének fizetős szegmensbe csábításával, az utóbbi egy évben iszonyatos tempóban nőtt az előfizetési díjat fizető Spotify-felhasználók száma. Pont pár napja jelentette be a vezetőség, hogy megvan a 20 milliomodik premium user is. Ez azzal megfejelve, hogy ebből 10 milla az elmúlt egy évben jött, elég döbbenetes tény.
A Spotify nem az új BlackBerry
Nehéz elhinni ilyen helyzetben, hogy egy új belépőnek egyáltalán lehet keresnivalója a szegmensben, nem hogy trónfosztásra lenne képes, nem igaz? A korai piacvezetők szinte minden hasonló helyzetben legyőzhetetlennek tűnnek, egészen az utolsó pillanatig. Nokia? BlackBerry? Emlékszünk még rájuk? Persze mindkét esetben vastagon benne volt a bukásban a cégek dölyfössége és rossz stratégiai döntéseik is nagy szerepet játszottak. Bizonyára mindenkiben felmerült így a WWDC óta eltelt egy hétben, hogy mi lehet az Apple Music ázsiója.
A Spotify némileg azért más tészta, mint a finn vagy kanadai mobilcég. Azok teljességgel benézték a fejlődés és az innováció irányvonalát és túlságosan ragaszkodtak saját – és mint utólag kiderült: téves – víziójukhoz. Ez lett a vesztük. Ráadásul, ha közelebbről megvizsgáljuk a dolgok állását, az Apple Music semmi forradalmian újat vagy többet nem kínál a Spotifyhoz képest. Mindkét katalógusban több tízmillió szám található (a Spotifynál valamivel több, mint 30, az iTunes esetében ez a szám 43 millió körül jár). Mindkét szolgáltatással letölthetjük offline hallgatásra a zenéket és mindkét platform támogatja az asztali és mobileszközöket is. Még a havidíj is ugyanannyi mindkét versenyzőnél.
A Spotify láthatóan tisztában is van a veszéllyel, amit az Apple piacra lépése jelenthet számára. A cég az elmúlt egy hónapban több, mint 500 millió dollár tőkét kalapozott össze, amit marketingra és zenekönytára bővítésére kíván majd fordítani. Az Apple ráadásul nem egy iPhone-szerű diszruptív betörésre készül. Nem az a cél, hogy valami egyértelműen és azonnal láthatóan jobbat dobjanak piacra, mint a meglévő alternatívák. Nyilván az svédek sem ülnek majd babérjaikon és nézik ölbe tett kézzel, hogy Cupertino letarolja a piacot. Ettől függetlenül az Apple komoly és drámai hatással lehet a Spotify jövőjére.
Hosszú távon az Apple-nek állhat a zászló
A legnyilvánvalóbb előny az Apple térfelén a hatalmas technikai háttérbázis és az óriási potenciális júzercsoport. Rettenetesen sok embert képesek elérni a rengeteg eladott készülékükkel – gondoljatok bele, csak iOS eszközből több, mint egy milliárdot adtak el az elmúlt években. Ha ebből levonjuk a már nem használt vagy túl öreg készülékeket és a platformváltókat, az még mindig rengeteg ember, akár többszöröse is lehet a Spotify jelenlegi júzerbázisának. Mivel az iOS adoptációs üteme a legjobb a mobilpiacon, rengetegen ezek közül már heteken belül ki lesznek téve az Apple Music vonósugarának.
Az új ikon feltűnik az Apple felhasználók készülékein és a három hónapos ingyenes próbaidőszak is ott van – mi a fenéért ne próbálnák ki? Rengetegen így tesznek majd, ebben egészen biztosak lehettek. Fontos elem ebben az Apple ökoszisztémája is. Azok, akik már most is az iTunes-ban tartják a letöltött zenéiket, elég vonzó lehet, ahogyan az Apple elmossa a vonalat a birtokolt zenék és a streamelésre elérhető nóták között. Persze ezt a Spotify is kínálja, de valakinek, aki már az Apple-ország polgára, sokkal egyszerűbb és simább élmény lesz az Apple Musicot használni ezekre. Egyszerűen sokak számára sokkal kényelmesebb mindenből az Apple-megoldást használni, azok minőségétől függetlenül (*gonosz kuncogás a háttérből*).
Annak ellenére, hogy nagyrészt azonosnak tűnnek, funkcionálisan nem teljesen azok. Az emberek által összeállított lejátszási listák jelen vannak a Spotify kínálatában is, de az Apple Music alapjait képező Beats Musicban egyszerűen minden tekintetben jobbak ezek a válogatások. Nincs okunk feltételezni, hogy ez nem öröklődik majd az utódszolgáltatásra is. Ráadásul az Apple Music mögött részben Iovine és Dre részvételének köszönhetően, részben Cupertino saját erőfeszítéseinek gyümülcseként ott állnak az igazi zeneipari szupersztárok.
Az egyszerű kétlépéses indulás, amiben egy vagy két klikkel kell megadni műfajokra és előadókra kattintva, hogy mennyire kedveljük azokat szintén nagyon átgondolt. Ebből a viszonylag kevés infóból a Beats már azonnal ontja a tippeket és a júzer számára potenciálisan ismeretlen zenészek zenéit. A Siri integráció szintén vonzó lehet sokak számára és a Beats One-ra is komoly fegyvertényként tekint Cupertino. És akkor az Apple több, mint egy évtizedes zeneipari tapasztalatairól még nem is beszéltünk.
Egyelőre kétesélyes a verseny
Az Apple 100 millió felhasználóra vágyik az első időszakban a pletykák szerint, ami elég komoly szám, de a Spotify bejelentésének fényében reálisnak és logikusnak is tűnik. Bár az Apple bevételei nagy részét hardvereiből szerzi (úgy, hogy az újkori sikert megalapozó iPod lassan a feledés homályába kerül, de legalábbis le- a főoldali főmenüből) az Apple DNS-ének szerves része a zene és a szolgáltatások is egyre nagyobb súlyt kapnak. Az is sokatmondó, hogy a platform kliense jön Androidra is – látható, hogy nagyon nagy durranást akarnak Timék. Az iPod fontos szerepet töltött be az Apple sikertörténetében, és ezt soha nem fogják elfelejteni.
Az Apple nagyon, sőt sokak szerint túl későn lépett piacra. Nem tartom valószínűnek, hogy azért, mert Tim rest volt benyálazni az ujját és feltenni a feje fölé, hogy megnézze, merre fújnak az iparági szelek. Egyszerűen csak – mint annyiszor a cég történetében – nem akarták elkapkodni és félkészen kiadni, inkább vártak, míg tökéletesre meg nem csinálják. Hogy ez elég-e a Spotify lenyomására? Nem tudom és aki azt állítja, hogy tudja, valószínűleg őrült, vagy hazudik. A Spotify nem fog egyhamar zuhanórepülést követően, lángolva földbe állni, de hogy az Apple Music hatalmas siker lesz és a Spotify növekedése lelassul, sőt meg is állhat a közeljövőben az egészen biztos.
A többi már csak a felhasználók szabad választásán múlik.
Ha csak fele olyan stabil és megbízható lesz az Apple megoldása, mint a Spotify, akkor már jó.
Az Apple-nek áll a zászló de csak 3 ok miatt:
1.) rengeteg felhasználója van – akiket közvetlenül elér
2.) rengeteg pénze van – kivéreztetheti simán a folyamatosan veszteséget termelő Spotify-t akar veszteség árán is
3.) versenyt védő tiltásokat nem alkalmazzák az Apple ellen – ennyire piac befolyásoló erőnel más szereplők eseten nem hagyna a versenyhivatal, hogy előre felépítve legyen a program (ráadásul letorolhetetlenul)
… Véleményem szerint…
Pedig mint piacvezető, reformer és rendkívül profitábilis cég, azt várnám, hogy
– egyedi szolgáltatásokat nyújtson (pl sarokra szedés, karaoke, feliratkozás, …)
– emelt hangminoseggel (mint a Tidal)
– platform függetlenül (ez részben teljesülni fog végre)
– adjon ő is korlátlan ingyenes konstrukciót is
Apple Music 9.99$/hó… itthon tuti 9.99€/hó lesz belőle…. Spotify Premium 4.99€/hó
Szerintem nem kérdés…
A Spotify odakinn 10 dollár havi szinten, az Apple Music is annyi lesz. Nyilván globális szinten értendő az azonos ár.
“Még a havidíj is ugyanannyi mindkét versenyzőnél.”
A spotify havi 5eur az applemusic 10 lesz ha jól emlékszem, vagy lemaradtam valamiről?
A korlátlan ingyenes konstrukció a Spoti-ból is eltűnhet hamarosan, a zeneipar egyértelműen ellene van.
Ebből egyértelműen latszik hogy ki lesz hosszútávon az ász :)