Ezt nem másnak sikerült kiböknie, mint annak a Dan Akersonnak, aki öt évig vezette a General Motors-ot, ami mint tudjuk az utóbbi évtizedben nem volt a legsikeresebb autógyártó-konszernek egyike, bár a közelmúltban strukturális átalakításon esett át, ami jót tett a vállalatcsoportnak. Akerson egy a Bloombergnek adott interjúban érezte úgy, hogy meg kell nyilvánulnia a nem is biztos létező Apple autóprojektről.
“Kicsit olyan, mintha valaki szőrcsomót próbálna felköhögni” – élcelődött a korábbi GM CEO a gazdasági szaklap oldalain. Azt is hozzátette, hogy ha Apple részvényes lenne, nem lenne túlságosan boldog. Hogy miért? Mert szerinte az Apple egy komoly gyártástechnológiát igénylő, alacsony haszonkulccsal dolgozó iparba készül betörni, ami nem ígér túl sok jót a vaskos profithoz szokott részvénytulajdonosoknak.
A GM bruttó árrése a tavalyi év utolsó negyedévében alig valamivel volt 11 százalék fölött, ami elenyésző az Apple 40 százalékához képest, támasztotta alá érvelését tényekkel. Nem igazán fogta vissza magát Cupertino gyártási tapasztalatait illetően sem: “Az Apple jobb, ha óvatosabb, ha be akar lépni az autógyártás kemény világába. Mi nyersacélból teremtünk autót. Fogalmuk sincs, mibe fognak, ha ebbe a szegmensbe akarnak belépni.”
Szerintünk egyébként Akerman nem tudja, hogy miről beszél. Egyrészről – ahogyan említettük – semmit nem tudunk az Apple autós ambícióiról. Az is lehet, hogy teljesen légbőlkapottak. Másrészről aki egy kicsit is ismeri az Apple-t az tudja, hogy mielőtt bármilyen termék fejlesztésébe belefogna, nyakig mászik a szóba jöhető alapanyagokkal és gyártástechnológiákkal kapcsolatos szakirodalomba. És persze nem csak az elméletet, de a gyakorlati megvalósítást is jó alaposan megvizsgálják.
Természetesen a pletykákra válaszul várható volt, hogy számos detroiti fejes zsebében kinyílhat a bicska és még azelőtt ilyen megnyilvánulásokra ragadtatják magukat, hogy egyáltalán hivatalos információt kapnánk arról, hogy miről is van szó tulajdonképpen. A régóta létező iAutó-s pletykák azután kaptak ismét szárnyra, hogy szenzorokkal megpakolt egyterűk sorát észlelték USA-szerte és a rendszám alapján az összes járművet az Apple bérelte.
Ezt fejelte meg a Financial Times értesülése, ami alapján az Apple szigorúan titkos fejlesztési labort hozott létre – az pedig régóta köztudomású, hogy Jony Ive (aki egyébként maga is nagy autóbuzi) személyesen kezdett el a céghez csalogatni autóipari szakértőket. Közismert tény az is, hogy a Teslától is sikerült már pár tucat embert megszerezni (és ez sajnos fordítva fokozottan is igaz – a Teslánál legalább 150 Apple ex-dolgozó termeli a GDP-t). Végül a The Wall Street Journal állította azt, hogy az iPod és iPhone fejlesztési csapatának egyik vezetője, Steve Zadesky került e projekt élére is. Sőt állítólag akár 1000 fős csapat összeállítására is megkapta a zöld jelzést.
Zadesky csapata állítólag robotikával foglalkozik, fémekkel és egyéb autógyártásban használatos anyagokat kutat. – írja a The Wall Street Journal. Akerson egyébként nem először tett sajtóvisszhangot keltő kijelentéseket, négy éve azzal botránkoztatta meg az autóipart, hogy az akkoriban piacra dobott Chevy Volt kapcsán megjegyezte, nem szívesen halna meg a konkurens Toyota Priusban, ami szerinte egy “geek-autó”.