Pár hete indult az Apple Pay, azonban az ehhez hasonló jellegű és méretű rendszerek problémái valahogy eddig elkerülték a szolgáltatást. Rendkívül egyszerű regisztrálni és használni, az emberek elégedettek vele. Ez pedig igencsak jól fog jönni most, hogy indul az ünnepi vásárlási őrület. Mivel legjobb tudomásunk szerint az Apple nem törekszik arra, hogy pénzintézetté váljon, a legjobb út az egyértelműen nagy lehetőségeket rejtő mobilfizetési piacra egy ilyen platform kialakítása volt. A nagy lehetőségek szófordulat itt nem csak üres lőzung, szakemberek szerint 2019-re a szegmens mérete a 142 milliárd dollárt nyaldoshatja.
Az elemzők nagyon bizakodóak az Apple Pay erősnek mondható rajtja láttán, azonban abban mindenki egyetért, hogy a sokszor kaotikus és nagy terheléssel járó ünnepi vásárlási szezon kulcsfontosságú lehet a szolgáltatás jövője szempontjából. Ha talpon akarnak maradni hosszú távon, bizonyítaniuk kell a felhasználóknak, hogy egy ilyen brutális nyomás alatt is képesek ugyanolyan rendesen, hibamentesen és egyszerűen funkcionálni. Egyrészről a meglévő júzerek megtartása miatt, másrészről (és ez a fontosabb) azért, mert a hajtás sok embert fog a rendszer kipróbálására késztetni. Azokról meg aztán ne is beszéljünk, aki ebben a szezonban cseréli újra telefonját vagy tabletjét, így elérhetővé válik számára is a kényelmes Apple Pay.
Képzeljük csak el, hogy a sorban állunk valaki mögött, aki – ráadásul ne adj isten először – használja az Apple Payt és szenved vele, mert komplikált a kezelése. Ez nem csak a felhasználót idegeníti el, de a mögötte álló potenciális Apple Pay júzereket is. Ha viszont minden megy, mint a karikacsapás, az még marketingcélokat is szolgál az elsődleges feladata mellett. A legtöbb elemző a többi szolgáltatás minősége és az eddigi problémamentes működés miatt mostanra is hibátlan funkcionálást prognosztizál. Patrick Moorhead a Moor Insightstól úgy véli, az őrület próbára teheti a rendszer határait, de az Apple Pay bizonyította, hogy a hasonló megoldások közül a legegyszerűbb és a legbiztonságosabbak egyike.
Általánosságban a partnerek, elfogadóhelyek is elégedettek és az az általános tapasztalat, hogy az emberek megbíznak az Apple-ben, mint regisztrátorban. A Whole Foods elmondása szerint a szolgáltatás csak náluk heti 4 millió dolláros forgalmat bonyolít már most, a számok pedig meredeken emelkednek. Más partnerek arról számoltak be, hogy megsokszorozódott a mobilfizetések száma – figyelem, a mobilfizetéseké, tehát az Apple Pay maga után húzza a szegmenst is, vetélytársastól-mindenestől. A McDonaldsnál az érintős vásárlások felét már Apple telefonokkal végzik. Október végén egy techkonferencián Tim így nyilatkozott: “Már most világelsők vagyunk, nagyobb forgalmat bonyolítunk, mint a többiek összesen.”
Sok elemző azonban arra figyelmeztet, hogy az Apple egyelőre egy ún. niche market azaz szűk piac vezetője, s az út a mobilfizetések mainstream fizetőeszközzé válásáig még rendkívül hosszú, ráadásul egy évszázadok óta berögzült reflexet, szokást próbálnak meg helyettesíteni – ez pedig nem egyik napról a másikra történik. Az Applenek egyelőre két fontos feladata van. Kompatibilis hardvert juttatni minél több ember kezébe és még több partnert szerezni, hogy legyen is hol használni a funkciót. Az emberek vevők a rendszerre, ezt az MCX-botrány hatása is ékesen megmutatta. A partnerek ráadásul azért is fontosak, mert amíg nem fogadják el a Payt a fizetőhelyek többségében, az emberek többsége reflexből a kártyái után fog nyúlni.
Sokan megkérdőjelezik azt is, hogy az elfogadóhelyek valóban motiváltak-e a számukra viszonylag kevés haszont jelentő rendszerre való adaptációra. Valószínűleg sokkal inkább az van mögötte, hogy csak nem akarnak lemaradni, ami mindenképpen jó hír mind az Apple Pay, mind a teljes szegmens számára. Akkor meg nem mindegy, amíg a felhasználók jól járnak?