Az AAA Foundation for Traffic Safety által kiadott új tanulmány alapján a handsfree infotainment és okostelefonokat irányító rendszerek a forgalomra veszélyes mértékben vonják el az emberek figyelmét az autóvezetésről. Az iOS 7-es Siri ráadásul a legrosszabbak közé került. A rendszerek által okozott kognitív disszonanciát egy ötszintű skálán mérték a minimális zavartól egészen a komoly figyelemelvonó tényezőket tartalmazó ötös kategóriáig.
Az alapítvány CEO-ja, Peter Kissinger mindazonáltal megjegyzi, hogy a figyelemelvonás mértéke nagyban függ az általunk használt rendszertől és az éppen végzett művelettől is. Ahogy az az alapítvány által kiadott grafikonon látszik, a sima vezetés az alacsony szintű zavarás kategóriájába esik a hőmérséklet és a rádió állításával együtt. Az üzeneteink meghallgatása és az egyszerűbb menükben navigálás már közepes elvonódást eredményez, míg üzeneteink megfogalmazása, a komplexebb menükben navigálás már a legfelső, “High Distraction” kategóriájába esnek.
Siri a diagram tetején csücsül, ami nem meglepő, ha megnézzük milyen taskokat végeztek Sirivel a sofőrök: SMS-ek küldése és fogadása, Facebook és Twitter frissítése, naptár lecsekkolása, mindezt hangos parancsokkal megoldva. A Ford, Toyota, Mercedes és a GM saját rendszereivel nézték össze, szinte mind jobban szerepelt nála. Nem vonom kétségbe az eredményeket, de a tanulmány tudományos megalapozottságával kapcsolatban azért felmerülnek kétségeim. Ja és persze a némileg kitolt CarPlay érkezése javíthat az Apple autós megoldásainak besorolásán. A tanulmány az alapítvány holnapjáról letölthető, minőségét mindenki ítélje meg maga, a saját értékrendje szerint.
Annyiszor megfogadom, hogy felre allok mindig, mikor a telefont b*sztatom, de egyszeruen az ember ideje nem engedi. Egyebkent a legveszelyesebb tenyezo az egeszben a szar minosegu es keskeny, nem biztonsagos magyar utak. Aki mar vezetett amerikaban, az tudja milyen egy biztonsagos ut.