Sokan legyinthettek, mondván az előző rész tartalma csak károgás, hiszen jól megy ezeknek a cégeknek, de ez csak a vihar előtti csend. Fontos, hogy észrevegyük, hogy elestük előtt ezeknek a cégeknek kiválóan ment a szénája. A Googlenek ma, a Microsoftnak alig pár évvel ezelőtt, a BlackBerrynek még 2011-ben, a Nokiának pedig még 2009-ben is. Vagy az Applenek két évtizede. A részvényesek ki voltak tömve pénzzel, a részvények rekordmagasan szárnyaltak, bevezetési áruk dupláján, még az IBM-éit is könnyedén leverve.
Az Apple akkoriban évek óta dolgozott olyan szoftverprojekteken, mint a Copland vagy a Taligent, ráadásul az Advance Technology Group néven futó kísérleti csoportjuk olyan jövőbe mutató projekteken dolgozott, mint manapság a Google X. És persze közben haladt a munka is, egy rakás dolgot vezettek be a PC-s piacot jóval megelőzve. A gond azzal volt, hogy nem volt semmiféle fókusz, az erőforrások elaprózódtak. Ahogyan manapság a Microsoftnál.
A legnagyobb különbség a mostani Microsoft és az akkori Apple özött, az Steve Jobs, aki képes volt és akart is változtatni a helyzeten – Bill Gates egyiknek sem tűnik jelenleg. Ehelyett a cég talált magának egy saját Gil Ameliot Satya Nadella személyében, aki leépít és közhelyeket vág dolgozói fejéhez.
Hogy mi zajlik eközben a Googlenél? Miközben az MS nyilvánvalóan komoly gondoknak néz elébe, a legtöbb elemző továbbra is próbálja megmagyarázni, miért is zseniális húzás a Googletől a Microsoft licenszmodelljének lemásolása – licenszdíjak szedése nélkül – mert hát… na várjatok csak, majd meglátjátok. Azt mondjuk elfelejtik kihangsúlyozni, hogy a mobilos hirdetés nem pont úgy működik, mint a PC-ken. A Google reklámbevételei negyedévente esnek, de az analisták ezt szeretik azzal magyarázni, hogy “a mobilos hirdetések máshogy működnek”. A Google pedig egyre kevésbé ura saját platformjának.
A folyton az Apple piaci részesedései miatt aggódó szakemberek folyton csak kifogásokat gyártanak a Google mobilpiaci teljesítményére, teljesen ignorálva a tényt, hogy Kína gyakorlatilag megépítette a saját Google szolgáltatáskörét. Az hírérték, ha Kínában hamisítvány iPhone készül, az nem az, ha hamisítvány Google szolgáltatás. Az Apple 2013-ban 171 milliárd dollár bevétellel számolhatott, ellentétben a Google legfőképpen nem mobilpiacról szerzett 55 milliárdjával, de nem baj, úgysincs szükségük Kínára!
Úgy beszélnek az újabb és újabb Android forkokról, mintha azok hasznára lennének az Androidnak – mintha vallás lenne és nem pénzügyi vállalkozás, a Google pedig amolyan természetfölötti istenség, és nem egy alkotó, aminek komoly összegekbe kerül a folyamatos fejlesztés. Ez olyan, mintha manapság a bevételt nem jelentő WebKitje piaci részesedése alapján ítélnénk meg az Applet. Tavaly csak mobilból háromszor annyi bevétele volt az Applenek, mint a Googlenek mindenből (!). Biztosan nyerésre áll az Android?
Manapság az Apple a technológiai kompetencia mintapéldánya. Termék- és UI-dizájnjaik meghatározzák a divatot és agyba-főbe másolja őket mindenki, fókuszált szoftverfejlesztésüket még olyan cégek is elirigylik, mint a Volkswagen. Kereskedelmi megoldásaikat annyira másolja a Samsungtól a Microsoftig mindenki, amennyire csak lehetséges. 20 évvel ezelőtt azonban más úton jártak és a Google meg a Microsoft úgy tűnik nem tanult ebből, hiszen minden egyes hibát ugyanúgy elkövetnek, amit anno az Apple is.
Az Apple eredeti összeborulása az IBM-mel kísértetiesen hasonló problémákat szült, mint amiknek tanúi lehetünk a Samsung és a Google között. A Microsofthoz hasonlóan Brinék is ugyanazt a valutát használják: az OS-üket, amit bárkinek hajlandók odaadni, aki használná. Eközben az Apple rekordbevételeket ér el valóban kész termékeivel. Ezért állt melléjük az IBM is.
A Microsoft időközben észbe kapott és elkezdte másolni az Apple üzleti modelljét, de ebből is méretes bukták lettek, elég csak a Zune-ra, a KIN-re és a Surfacere gondolni. A Google? Megvette a Motorolát, milliárdokat forgatott bele majd eladta. Most újratervezés – ezúttal a Nesttel. A Nexus-projekt leginkább a klón-Mac programra emlékeztet, az Android toldozása-foldozása pedig a Coplandre. Mire az Apple kapcsolt volna a NeXT OS-re a Taligenttel, már nagyon késő volt.
Ráadásul túlságosan is a low-end készülékekre fókuszálnak, nem a profitábilis hardverekre. Talán nem ártana megkérdezniük a régi Applet, hogy mennyire működött a stratégia a 90-es évek közepén a budget-árkategóriájú Performákkal. Ha emlékeztek az Apple buktákról szóló posztunkra, ti is tudhatjátok, hogy semennyire.
A Microsoft a nagy vesztese az utóbbi 5 évnek, szerintem a következő 5 évben jelentős zsugorodással kell számolnia. A tablet/mobil piacról kiszorultak, a konzolok világa leáldozóban van, lényegében az operációs rendszer és néhány célszoftver marad a tarsolyukban.
Az Apple egyik fontos sikertényezője a “szoftver-hardver egy kézben” elv jó szinvonalú megvalósítása, erről a MS és a Google teljesen lecsúszott.
Emiatt az Apple mint brand, mint márka körözte le őket, ami az üzleti siker egyik alapja.
Ha az Apple jól kufárkodik ezzel, azaz nem kurvul el az androidos piac felé kacsintgatva, akkor még van jópár sikeres éve. Ha kihozza a Samu klónokat iphone 6 vagy 7 képében, akkor konyec filma.
Bukta elott a google…. Ez jo vicc eleg csak a reszveny piacot megnezni apple mar honapokota(vagy lehet az mar 1 eve is)minuszban van mig a google szarnyal!
Arra kivancsi lennek hogy ha google “elbukna”milyen keresot hasznalnank,mert sem a bing sem pedig a yahoo a nyomaba sem erhet.
En mondjuk mar nem tudom elkepzelni a vilagot google nelkul:/
Tomi ezt ugye te se gondoltad komolyan?
Jó hosszú, tudományosnak tűnő cikk de sajnos nem az. Ha ez ilyen egyszeru lenne… Aki ebben hisz annak javaslom, hgy minden pénzét fektessen határidős ügyletekbe. En nem tennem.
A Google-t én sem féltem, az MS-t annál inkább! Egyébként mindhárom cég egészen fantasztikus dolgokat tett az emberiségért, ezért usigerből itálom mindazokat, akik divatból fikázzák bármelyiket. Csak egyszer gondolkozzatok el azon minden szubjektív gondolat nélkül, hogy mire jutottunk volna bármelyik nélkül!!!
Hát én is vártam volna valami világmegváltó titkot, de hiába. :P
A cikkíró tévesen azt a következtetést vonta le, hogy ha az Apple elkövetett egy hibát, akkor azt törvényszerűen el kell követnie másnak is. Ez nyilvánvalóan hülyeség.
@Pgx: A konzolok világa leáldozóban van? Ezt te sem gondoltad komolyan ugye? Arra vagyok kíváncsi, hogy mikor lesz ütős konzolja az Apple-nek? Processzoruk ugye már van hozzá. ;)
MS disztibutor vagyok, igy talan egy kicsit kozelebbrol latom a dolgokat. Bar van par megkerdojelezheto uzleti tervuk a jovore nezve, de hogy bukta lenne azt erosen ketlem. A penzugyi elemzok feladata a karogas, de nem zavar igazan. A szamaink boven a tavalyiak felett vannak, en nem aggodom.
Szerintem nem kell temetni sem a Google-t, sem a Microsoft-ot. Bár egyikük termeket sem használom, egyiket sem szeretem. (Kivéve a Google keresőjét :D)
Viszont szerintem jól csinálja az új Microsoft vezér, függetlenül attól, hogy vannak kétes beszólásai. Olyan drasztikus lépéseket tett meg rövid idom belül, mint amit az egész cég az elmúlt 5 év alatt szinte egyszer sem. (Kivéve a startmenü kiszedését, amit azóta is sajnálok, hogy visszatették)
Szerintem amíg Jobs irányított addig volt fejlődés az Apple-nél azóta mintha csak úgy hánykolódna ez a hajó… :-/ nem pártolom egyiket sem mert mindenben van jó és rossz is egyaránt és szerintem nincs semmi baj azzal ha cégek designt vesznek át másoktól :-)
Kicsit visszatérve, Tomi hozzászólásához, jelenleg kiemelem a jeleleg szót, én igazat adok neki, én se tudnám elképzelni a netezést Bing-el és hasonló társaival. Szerintem a google az internet kapuja, beleégett a használata az emberekbe.