Mindannyian emlékszünk arra, hogy Steve halála előtt megkérte utódját, ne kövesse őt az útján, hallgasson a saját megérzéseire, menjen a saját feje után. Tim pedig úgy döntött, magáévá teszi a “Think different” szlogent. Arra, hogy mennyire más stílusban vezeti az Applet, a legtökéletesebb példa a Beats felvásárlása. 3,2 milliárd dollár – bár az eddigi legdrágább üzlet – aprópénz ahhoz képest például, amit az utóbbi években a felhőalapú fejlesztésekre fordított a cég. Annyira csekélyke összeg, hogy még a részvényesek sem fognak felhördülni.
Jobs annyira bízott a cég innovációs erejében, hogy nem látta értelmét nagyobb összegeket költeni felvásárlásokra: inkább kisebb pénzekért, kisebb, technológiailag és kulturálisan jobban illeszkedő cégeket vett meg. Jellemző, hogy az eddigi rekordösszeget, 440 millió dollárt, pont Jobs cégéért, a NeXT-ért fizette ki Cupertino. De nem csak ebben tért le Cook a nagy előd útjáról. Sokkal inkább szívén viseli a befektetőket, s eddig 130 milliárd dollárt osztott vissza nekik osztalék és sajátrészvény visszavásárlások útján. Hetedelte a részvényeket, hogy megnyissa az utat a szerényebb anyagiakkal rendelkező befektetők előtt is.
Bár Jobstól sem volt idegen a dolog, Cook 2011-es hatalombalépése óta az Applenél sokkal nagyobb hangsúlyt kap a társadalmi felelősségvállalás, ami a tengerentúli munkavállalóik körülményeinek javításában és a környezettudatos stratégia kialakításában nyilvánult meg. Bár lehet, hogy a következő hónapokban erre rácáfolnak, ezzel párhuzamosan mintha az innováció is lelassult volna és az Apple még sosem viselkedett ennél konvencionálisabb vállalatként. Az utóbbi időszakban inkább a meglévő termékek receptjeinek kikupálása zajlott a cupertinoi boszorkánykonyhában, mintsem újak kotyvasztása.
Persze Cook az ellenkezőjét bizonygatja, és “őrülten nagyszerű” termékeket ígér, de az utolsó igazán nagy dobás, az iPad megjelenése már négy éve történt. “Fontosabb számunkra, hogy jót alkossunk, mint az hogy elsők legyünk.” – visszhangzik a fejünkben a fontos mondat, amiben hálistennek megmaradt Jobs útján. Ez teszi ugyanis az Applet azzá, ami. A titokban, részletek csöpögtetése nélkül zajló fejlesztés is megmaradt, így kénytelenek vagyunk iránymutatásért a pletykák felé fordulni.
Okosóra, fitnesz-fókusz, digitális pénzárca, tévés áttörés, nagyobb kijelzős iPhone – ezek a leggyakrabban előforduló elemek. Frank Gillett, a Forrester Research elemzője így fogalmazta meg véleményét, amivel hajlamosak vagyunk egyetérteni: “Nem láttunk drámai változást a termékvonalban, olyat, ami arra utalna, hogy az Apple tovább formálódott volna ahhoz képest, ami 3 vagy 5 évvel ezelőtt volt. Azonban úgy tűnik, a cég gyermeket vár és hamarosan többet is megtudhatunk erről. De ha a Beats megvásárlása lesz az év legnagyobb horderejű híre, akkor az Apple nagy szószban van.”
Másmilyen? Igen, rendesen megkésve követi a piacot.
Amúgy pont mint a többi multi vezér: 1. a pénz, 2. a pénz, 3. a részvényesek pénze.
A felhasználó meg egyre hátrébb szorul.
Amúgy a havidíjas zebebutik tetszik, most is Spotify-t használok.