Kizárta az Adobe fejlesztőkörnyezetét az Apple

KeleMan 2010.04.13. 11:35 Apple, Egyéb, iPad, iPhone 0 db 91

Rengeteg új funkció lesz az iPhone 4 operációs rendszerben, amelynek a fejlesztői verziója már elérhető. Új liszenszet kell aláírniuk a fejlesztőknek, és mostantól nem használhatnak idegen fejlesztőeszközöket. A múlt hét csütörtöki Apple Event után a fejlesztők végre letölthették, sőt, telepíthették is az iPhone OS 4.0 bétáját a készülékeikre. Ennek célja nyilvánvaló, a nyárra piacra kerülő szoftvert, benne a multitaszk funckionalitással, a fejlesztők kézhez kapták tehát, hogy az alkalmazásaikat fejleszthessék a nyitásra és minden készen álljon az ő oldalukról is.

Az iPhone OS 4.0 béta telepítésekor viszont kiderült, hogy az Apple megváltoztatta a felhasználási feltételeket. Az új szabály kimondja, hogy aki nem Cocoa Touch-on / weben programozik, az nem fogja tudni futtatni a szoftverét. Perzse kizárólag azok tölthetik le az Apple fejlesztőcsomagját, akik elfogadják a hozzá tartozó licencet. Ebben pedig az áll, hogy a programok kódját Objective-C, C vagy C++ nyelven kell megírni, csak közvetlenül ilyen kódól lehet létrehozni az iPhone-on futtatni kívánt szoftvereket.

Részlet a felhasználási feltételekből:

“3.3.1 — Applications may only use Documented APIs in the manner prescribed by Apple and must not use or call any private APIs. Applications must be originally written in Objective-C, C, C++, or JavaScript as executed by the iPhone OS WebKit engine, and only code written in C, C++, and Objective-C may compile and directly link against the Documented APIs (e.g., Applications that link to Documented APIs through an intermediary translation or compatibility layer or tool are prohibited).

Szakértők szerint ebből az következik, hogy senki sem használhatja az Adobe Flash Professional CS5-ben megjelenő új funkciót, amellyel a Flash alapú programokat iPhone-on futó programként is el lehet menteni. Magyarán az Apple alaposan pofán vágta az Adobe-ot. Emellett letiltották azon fejlesztőeszközöket is, amelyek C# és .Net programkódból készítenek iPhone-os szoftvereket. John Gruber, a Daring Fireball blog szerzője szerint az ok nyilvánvaló: az Apple nem akarja, hogy a saját fejlesztőkörnyezete helyett valami más legyen a legelterjedtebb programozási platform.

Az idegen fejlesztőkörnyezet fejlődésébe ugyanis az Apple nem tudna beleszólni. Az Apple elég rendszeresen bemutat hardveres újításokat a készülékein. Ha nem az Apple saját fejlesztőkörnyezete a legnépszerűbb, hanem egy más által fejlesztett programcsomag (mondjuk a Flash CS5) akkor előfordulhat, hogy a szoftverekben jókora késéssel jelenik meg a hardveres újítások hatása. Az Adobe akkor implementálja az újításokat, amikor akarja.

Gruber szerint a fejlesztőknek nem kell szeretniük ezt a szigort. Ő csak azt akarta bemutatni, hogy az Apple szempontjából teljesen logikus a Flash és az idegen fejlesztőeszközök kizárása. Akik az Adobe vagy a Microsoft tanácsát követik abban, hogy miként programozzanak iPhone-ra, azok rosszul járnak, de akik eddig is az Apple tanácsait követték, azoknál semmit nem változtat az új előírás.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Tanulmányaim és a közgáz befejezése után gazdasági informatikusként végeztem, majd 2004-től 2012-ig a Magyar Telekomnál (T-Home, T-Mobile) dolgoztam. Jelenleg szabadúszó webfejlesztőként és dizájnerként tevékenykedem. Szívesen foglalkozom PHP és WordPress programozással, fejlesztéssel, weboldalak üzemeltetésével.

Szólj hozzá Te is!