“Az iPod és az iTunes korai sikere a DRM-en múlott.”

Skarp 2014.12.05. 18:25 Apple, iPod, Kiemelt hírek 0 db 293

eddycue_drm_kiemelt

A fenti idézet magától az internetes szoftverekért és szolgáltatásokért felelős alelnöktől, Eddy Cuetól származik. Csütörtökön adott tanúvallomása szerint az ökoszisztéma folyamatos támadás alatt állt, órákig tartó beszédében számtalanszor hangzottak el a “hack” és hacker” szavak, megérvelendő, miért is volt helyénvaló a digitális jogkezelési módszerek használata.

A CNET tudósítása szerint Cue kihangsúlyozta, hogy a módszer használata nélkül nem jutottak volna sehova, ezt azok példája is bizonyítja, akik nyílt platformként próbálkoztak és nem is jött össze nekik. Az Apple-t jelenleg azzal gyanúsítják, hogy 2006 és 2009 között monopóliumot építettek ki azzal, hogy zárt iPod-iTunes ökoszisztémáját a FairPlay DRM-mel védették le. Ez lehetővé tette az iPod-ok magasabb áron értékesítését, megkárosítva ezzel a vevőket.

Az ügyészek azzal is megvádolták Cupertinot, hogy szándékosan törölték a felhasználók eszközeiről a konkurens boltokban vásárolt digitális tartalmakat. Az Apple álláspontja tehát az ügy kapcsán: a DRM szükséges rossz volt, ami az egyetlen módja volt annak, hogy az iTunes-t megóvják a hackerektől. “Steve baromi mérges volt rám és a csapatra, amikor először feltörték a rendszert.”

Ez valahol érthető, hiszen a kiadókkal kötött szerződéseik értelmében komoly összegeket buktak illetve a labelek ki is vonulhattak az áruházból, ha az Apple nem képes kellőképpen gyorsan kijavítani a hibát, s befoltozni a lyukat. A legfőbb fenntartás azzal kapcsolatos, hogy miután a RealNetworks kihozta a Harmonyt, amivel lényegében meg lehetett kerülni a FairPlayt, az Apple megjelentette a 7.0-ás iTunes updatet, ami után a RealPlayer fejlesztőinek megoldása sem működött többé.

A Verge értesülései szerint az Apple sem örült a DRM-es kizárásnak, de a nagy kiadók miatt kénytelenek voltak bevezetni, mivel azok túlságosan féltek attól, hogy nagy pénzeket veszítenek, ha lekalózkodott, illegálisan terjesztett tartalomhoz jutnak a hackerek. Amikor arról kérdezték, hogy volt-e lehetőség nem-iTunesos zenét rakni az iPod-ra, Cue a kezdetektől fogva működő, “máshol-vett-zenéidet-írd-ki-CD-re-majd-rippeld-be-iTunesszal” módszert említette.

A csoportos per iPod classic, shuffle, nano és touch tulajdonosokat tömörít, akik 2006. szeptember 12. és 2009. március 31. között vásárolták készülékeiket, s összesen 350 millió dolláros kártérítés kifizetése lehet a tét. Ráadásul az amerikai trösztellenes törvények értelmében ez a mennyiség akár meg is triplázódhat. A per jövő héten Phil Schiller marketingfejes meghallgatásával folytatódik.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Szólj hozzá Te is!