Kétszer is számlázhatja az alkalmazások árát az Apple?

KeleMan 2011.01.17. 11:30 Apple, Egyéb, iPhone, iTunes, Játékok 17 hozzászólás 1 468

Elöljáróban a válaszom sajnos igen, sőt akár többször is. De ez nem az Apple hibája.

A minap egy érdekes eset történt velem, amelyet gondoltam megosztok veletek okulásképpen. Őszintén szólva egy picit megingott a bizalmam az eddig oly jól működő App Store-al kapcsolatban. Az eset a következő. Egy új iPhone 4 készülék került a családba, párom kapta ajándékba. Használ laptopot, de eddig az iTunes nem volt rá telepítve. Megkért, hogy telepítsem, hogy saját magának tudja menedzselni a zenéket, videókat, alkalmazásokat. Gondoltam legyen, letöltöm azt, valamint azon már megvásárolt fizetős és ingyenes alkalmazásokat is, amelyeket eddig beszereztem és úgy véltem, hogy majd használni fogja. Ezek főleg játékok voltak.

Közel 30 programot töltöttem le, laptop előttem, néztem közben a saját alkalmazásaimat is a gépemen, hogy vajon mire lehet majd szüksége a már letöltött appok közül. Az összes programnál kiírta az iTunes az alábbi üzenetet. Gondolom ez sokak számára lehet ismerős.

Ezen üzenetet az iPhone, iPad vagy iPod Touch készülék is kiírja ha már egy olyan alkalmazást töltünk le újra, amelyet egyszer már beszereztünk. Nos ma szerettem volna letölteni egy újabb ingyenes appot, de a készülék nem engedte, a számlázásra (billing info) panaszkodott. Na mondom, megint tuti elfogyott a pénz az internetes kártyámról, pedig úgy tudtam van rajta kb. ezer forint. Na várjunk csak, hiszen nem is vásároltam fizetős programot a napokban. De akkor hova tűnt a pénz? Vagy miért nem enged vásárolni?

És itt jött az ami picit szíven ütött. Volt egy játék, amelyre 2,39€-t beterhelt az Apple. A játék neve az Airport Mania First Flight volt. De hiszen én ezt egyszer már megvásároltam tudtommal. Talán még cikket is írtam róla. Gyorsan rá is kerestem az iPhoneHungary oldalon. És valóban. 2010. április 27-én mutattam be nektek a játékot, ebben a bejegyzésben.

Innen már csak egy lépés volt az, hogy megnézzem a Vásárlási történetet (Purchase History) az iTunes-on belül. Szépen ott is volt. 2010. április 27-én először letöltöttem a Lite változatát az alkalmazásnak, majd úgy döntöttem, hogy a teljes játékot is megveszem, mely akkor 0,79€-ba került. Ezt akkor ki is fizettem. Még szerencse, hogy az Apple-től kapott vásárlásokról szóló e-maileket is megőrzöm. A postafiókomban is ott voltak az azt igazoló levelek.


2010. április 27-i e-mail értesítő a vásárlásról



2011. január 14-i e-mail értesítő a vásárlásról


Először is azon gondolkodtam el, hogy egyáltalán mi lehetett a probléma. Az egyedüli különbség, hogy míg 2010. áprilisban az 1.2.3-as verzió volt elérhető, addig idén januárban már az 1.3-as változat tölthető le az amúgy nagyon jó játékból.

Sokat agyaltam, de nem tudtam rájönni, így a mai nap elküldtem a “Report problem” gombra kattintva a hibát az Apple ügyfélszolgálatra, ahonnan egy automatikus válaszlevelet is kaptam, hogy fogadták az üzenetem és várhatóan 24 órán belül válaszolnak is.

Szóval most várok…

Időközben megjött a válasz is 24 órán belül, ahogy ígérték. Tényleg remek ez az ügyfélszolgálat, szemben a Magyarországon bevett szokássá vált 30 napos kivizsgálási időhöz képest.

De a válasznak nagyon nem örültem. Értem én, de nem jó ez így. Mervin válaszolt levelemre az Apple iTunes Store Customer Support-jától. Íme a válasz. Félkövérrel kiemeltem a lényeget.

Dear Alpar,

Greetings! Thank you for contacting iTunes Store Customer Support. I am Mervin and I am glad to assist you today.

I understand that you are charged for an application that you previously purchased. I will help to resolve your issue.

You can redownload applications you have previously purchased from the App Store to your computer, iPhone, iPad, or iPod touch without incurring additional charges. The applications can be re-downloaded until it as been not modified or changed the version. You have been charged again because the older version is no longer available in Hungary.

Please note that certain in app purchases also  cannot be downloaded again for free. For more information, please read:

iTunes Store: About in app purchases
http://support.apple.com/kb/HT4009

To learn how to redownload previously purchased applications, please refer to the steps in this article:

How to redownload purchased apps from the App Store
http://support.apple.com/kb/HT2519

If you have any questions or require further assistance, please reply to this email.

Thank you for being a valued iTunes Store customer. Have a great day ahead!

Sincerely,

Mervin
iTunes Store Customer Support

És akkor itt álljunk is meg egy szóra. Mi van? Egy fizetős programot csak addig tölthetek le újra ingyenesen, amíg nem változik a verzió??? Ez nem így van. Számos olyan program van, amelynek elérhető az újabb változata. Pont ezért az iPhone, iPad és iPod Touch is figyelmeztet az App Store-on belül, az Updates menüpontban, hogy frissíthetsz.

Itt sokkal inkább arról van szó, hogy az Airport Mania First Flight fejlesztői már megszüntették a fenti játék elérhetőségét (v1.2.3) a magyarországi App Store-ban. Aztán újra elérhetővé tették az v1.3-a verziót. És ezért terhelte be újra a bankszámlám az Apple.

De kérdem én? Egy fejlesztő megteheti ezt? Az nagyon is példás magatartás, ha egy alkalmazás fejlesztői törődnek a programjukkal és hibajavításokat eszközölnek azon, majd a már javított verziót teszik elérhetővé. Ilyen esetben az alábbi képet láthatjuk.

De itt nem ez a helyzet. A helyzet az, hogy 2010. április 27. és 2011. január 14-e között valamikor a fenti programot Magyarországon visszavonták és már nem volt elérhető. Aztán újra elérhetővé tették a már frissített változatot. Mivel ez egy új programnak minősül, így a vásárlás is új, fizetned kell érte. Újra.

Egy picit utánajártam és megnéztem az Airport Mania First Flight adatlapját is. Nos ott az áll, hogy a programot 2010. szeptember 29-én adták ki. Egyből az 1.3-as verziót.

Pont az a gáz, hogy ezt képtelenség a felhasználónak nyomon követnie. Tök jó, hogy az eszköz figyelmeztet arra, hogy már egyszer letöltötted és így ingyenes. Csak épp nem akkor kellene figyelmeztessen. Szóljon akkor, ha érzékeli a rendszer, hogy ugyan már egyszer megvásároltad, de most újra fizetned kell ezért vagy azért az okért. Ezt írják ki. Ja, hogy ez lehetetlen. Elhiszem. Nekem is lehetetlen a 300.000 programot nyomon követnem.

Ez olyan mintha vennék egy kocsit, majd azt tuningolnám, vennék rá új gumikat, de újra ki kellene fizessem a kocsi árát. Árulja más néven akkor a kedves fejlesztő.

Szóval ez nem az Apple hibája, inkább a Lemon Games SL stúdió az, aki pénzéhes. Figyeljetek oda egy-egy újra letöltésnél!

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Tanulmányaim és a közgáz befejezése után gazdasági informatikusként végeztem, majd 2004-től 2012-ig a Magyar Telekomnál (T-Home, T-Mobile) dolgoztam. Jelenleg szabadúszó webfejlesztőként és dizájnerként tevékenykedem. Szívesen foglalkozom PHP és WordPress programozással, fejlesztéssel, weboldalak üzemeltetésével.

17 hozzászólás

  1. Bence - 2011.01.17. 13:59

    A fejlesztőknek kéne írni egy szépséges levelet….. Tényleg bosszantó. :-(

  2. Stevo - 2011.01.17. 14:56

    Tanulságos és egyben tényleg elég bosszantó ez a cikk, hogy ilyenek vannak …

    Amúgy most lehet ötletet adtál pár fejlesztőnek, hogy tudnak pofátlanul több pénzt szerezni :D

    • KeleMan - 2011.01.17. 15:22

      Stevo: Igen, ettől én is tartok, hogy ez egy ötlet lehet egy-egy fejlesztőnek. Csak azt nem értem, hogy ezt miért engedi az Apple?

  3. Tamas - 2011.01.17. 15:13

    A probléma ott van, hogy a fejlesztő neve nem stimmel a két programnál (bár maga az app ugyanaz). Amikor régebben letöltötted, akkor még a Reflexive Games volt a fejlesztő, most pedig a Lemon Games SL. Feltehetőleg ezért vették le a Store-ból, majd rakták vissza (vagy összeolvadt néhány fejlesztőcég, vagy a Lemon megvette a programot a Reflexive-től.

    Én is azt gondolom, hogy a fejlesztőnek kellene írni valami levelet, hogy legalább egy redeem kóddal próbáljon meg kárpótolni (nyilván egy másik játékhoz).

    • KeleMan - 2011.01.17. 15:23

      Tamas: Ez így van, valóban az elsőnél a Reflexive Games a fejlesztő. Érdekes, hogy az újnál is fel van tüntetve a Reflexive, de a fejlesztő már a Lemon Games SL. Biztos, hogy történt valami kiadóváltás, de ez így akkor is gáz. Én ilyenekkel nem kívánok foglalkozni.

  4. JamesS - 2011.01.17. 15:56

    hát ez elég rossz hír

    tuti lesz pár cég aki esetleg visszaél ezzel, bár szerintem annyira nem mindennapos eset

    arra lennék kíváncsi, hogy akik megvették a régi verziót azoknak az új frissítés lejött-e, vagy nem és nekik is újra fizetni kellene érte

    • KeleMan - 2011.01.17. 16:08

      JamesS: Senkinek sem kínálta fel a frissítési lehetőséget az iTunes, mivel nem frissítésként, hanem új programként érkezett. Épp most nézem az iTunes könyvtárat. Ugye megvan az 1.2.3-as változat. Most letöltöttem újra az 1.3-as változatot és az iTunes-ban 2x is szerepel ugyanaz a játék, 2 különböző fejlesztővel, 2 különböző változatban. Egy névvel. :D Dühítő számomra.

      (Egyébként valóban nem mindennapos eset, az Apple erről tényleg nem tehet.)

  5. Kelley G Tedd - 2011.01.17. 16:58

    Nos, ha válaszolsz a Mervin emajere és Kedvessen panaszkodsz hogy üzenetet kaptál arról hogy a letöltés ingyenes lesz és szeretnéd egy 'refund'-ot az Apple-tol, akkor kötelesek lesznek Neked ám! Nem fogsz kapni majd vissza a pénzt mint olyan de egy Credit-et az iTunes boltba az összegről.

    Egyébként az Apple ilyenkor visszavesz a App szerzőjéről az osseget és meg valamilyen százalékot a reklamacioert. Az a baj hogy nevessen írnak második emailt de én szerintem elvből megéri!

  6. pursuit_force - 2011.01.17. 17:17

    Ebben nem vagyok biztos, hogy így van de ha a fejlesztő frissíti az applikációját, akkor automatikusan átíródik a dátum arra a napra, amelyiken a frissítést kiadták.

    Ez van az iPodos/iPhoneos App Store-ral. A gépen azonban kiírják az előző frissítés okát, tehát lehet tudni, hogy nem új program.

    Amúgy szerintem azért tehet róla az Apple. Hogy engedhetik, hogy egy szoftver 1.3-al jöjjön ki, ugyanazzal a névvel, ha pedig már megengedték lehessen frissíteni.

    • KeleMan - 2011.01.17. 17:47

      pursuit_force: Ez így van, de akkor nem azt írja az iTunes, hogy "Released" (megjelent), hanem hogy "Updated" tehát frissítve lett. Akkor már valóban az a dátum szerepel. Az Airport Mania-nál ez még mindig Released, tehát azóta nem is frissítették.

  7. PPeti - 2011.01.18. 00:40

    Én az App Store-os felhasználónevem létrehozásánál fizettem ki háromszor a regisztrációs díjat. Három db smst kaptam 550 Ft-ról. iTunes kérte a bankkártya 'security code'-t, megadtam, jött is az sms. Amikor először beléptem az app storeba, szintén ugyanezt a kódot kérte, jött az sms, elfogadta de kért még egy adatot, beírtam, és jött a harmadik.

    Azt hittem csak az értesítő jött háromszor, de nem.

    Szóval van egy, két érdekes dolog.

    Szerintem senkit nem vág földhöz egy 0,79€ -os alkalmazás kétszeri kifizetése,(később jobban figyel) de ha ezek a fejlesztő általi kiskapuk drágább, pl. navigációs programoknál fordulnak elő, az már ciki…

  8. pepe - 2011.01.18. 10:26

    az összes letöltött free/fizetős appsot 2 hetente lementem és nincsenek ilyen problémák – bármit vissza lehet tenni azonnal, 99%-ban csak usa storeb-ól vásárolok és ott még 1x sem fordult elő ilyen probléma…

  9. Szaki - 2011.01.18. 18:58

    Én csak simán át szoktam másolni a programokat.

  10. Neton - 2011.01.19. 04:49

    Ezt azért el kéne küldeni az Apple-nek is, mert lehet ők úgy fogják páros lábbal megfingatni a céget, hogy ihajj, mert ez így konkrétan lehúzás 2x. Bár a magyar állam is ugyanazért beszed adót 3x, de azért kicsit más a 2 dolog. Szal ez így eléggé undorító, lehet nem is tűnik fel nekik, hiszen amcsik és buták.

  11. hahahaha - 2011.01.19. 14:51

    hallod ember ha annyira nagy iphonos lennél akkor tudnád hogy ha te leszedsz egy játékot vagy programot ami pénzbe kerül akkor annak lessz majd frissítése és ha nincs beállitva az itunes hogy a frisszitéseket ne szegye le csak akkor ha te leokézod akkor leszedi és akkor fizetned kell de mindeggy van még mit tanulnotok ujj iphone-osoknak nekem 12 éve van itunes appstore fiókom és hidd el ha nem figyelsz oda akkor kapsz még egy olyan számlázost is hogy csaláskódot használtál és ezért letiltották az email címed és fizetned kell 100 dolcsit…xD nekem már platina jogosultságom van és nekem csak akkor kell fizetnem bármiért is ha annak az ára nagyobb mint 95.90 dolcsi de tutommal csak 2 ilyen app van na mindegy csumika am jó az oldal…:)

    • KeleMan - 2011.01.19. 18:40

      Hallod ember, hahahaha! A frissítésekért egyáltalán nem kell fizetni, eddig sem kellett. Felajánlja az iTunes, hogy frissíts, mert elérhető az új változat. Olvasd el még1x a cikket, hátha megérted, amit írtunk. Itt arról van szó, hogy a program elérhetőségét a magyar store-ban megszüntették, majd elérhetővé tették újra. Hiába ugyanaz a program neve, ha valaki letöltötte és most újra letölti, olyan, mintha egy tök új programot töltenél le, mert nem frissítésként érzékeli. Ennyi.

  12. Eszo - 2011.01.24. 23:37

    Hahahaha,

    Ha már nem kell fizetned semmiért, leszedhetnél egy helyesírás oktató/ellenőrző progit. :-) :-D

Szólj hozzá Te is!

Kattintás ide a válaszadás megszakításához.