Mobilpiac innovációja, avagy az iPhone-hatás

Helme 2013.03.13. 16:44 Apple, iPhone 7 db 1,973

Tóth Marcell Tamás, a Corvinus Egyetem első éves kereskedelem és marketing szakos hallgatója küldött az iPhoneHungary csapatának egy cikket, melyet ő írt, a Mobilpiac innovációja, avagy az iPhone-hatás témakörben. Úgy gondoltuk, hogy érdemes ezt veletek is megosztani.

A mobiltelefonok hőskora egészen a Hidegháborúig, s a Motorola-ig nyúlik vissza, ők gyártották az első hordozható telefonokat, ezek azonban jóval nagyobbak voltak a mai készülékeknél, az akkumulátora, s vevőegysége egy hátizsáknyi méretű volt, s ehhez csatlakozott vezetékesen a telefon maga.

A telefonok elterjedése a hétköznapokban a 90’-es évek végére tehető. A telefoniparban kezdetben kizárólag telefonálásra, s üzenetküldésre alkalmas készülékeket gyártottak, majd a technika fejlődésével megjelentek a színes kijelzős, majd beépített kamerával rendelkező telefonok is. 2007-es premierje után az Apple azonban gyökeresen megváltoztatta a mobiltelefon ipart.

Mobiljukkal, az azóta ikonikussá vált iPhone-nal, mely érintőkijelzőjével, felhasználóbarát operációs rendszerével (IOS), a hozzátartozó alkalmazásbolttal (App Store), s internet hozzáférésével egy csapásra radikálisan megváltoztatta az emberek korábbi elképzeléseit a telefonokról. Sikerességét mi sem mutatja jobban, minthogy az Apple részvények 2007. június 29-i megjelenését követően a részvények 122 $-ról 335 $-ra nőttek néhány nap alatt, s ezzel párhuzamosan a Blackberry részvényei közel 40 $-t, a Nokiájé pedig 22 $-t zuhantak. (GIGAOM, 2011)

Az iPhone felhasználói internet előfizetést is vásároltak készülékük mellé (13 millió új előfizetés internetre), mellyel olyan mértékben leterhelték az amerikai mobilszolgáltatókat, hogy azok rendszere többször is összeomlott, így az igények kielégítése miatt rohamos ütemben megkezdték a 3G hálózatok fejlesztését. Az Apple előtt is gyártottak érintőkijelzős készülékeket, főleg PDA-kat (pl : HTC), de az övék volt az első könnyen használható operációs rendszer és kijelző, ezzel is nagy hatást gyakorolva az azóta a teljes mobiltelefon piacot meghódító érintőkijelzők térnyerésérében.

Akkoriban például a Microsoft CEO-ja, Steve Ballmer egy interjúban kiröhögte az Apple-t, mondván, hogy szerinte senki nem fog kiadni 400-500 $-t egy érintőkijelzős telefonért, amin nincsenek fizikai billentyűk, mert nem jól használható a mindennapokban. Továbbá az iPhone másik, s talán legnagyobb újítása az App Store nevű alkalmazás bolt megalkotása volt, melyből programokat, filmeket, s zenéket vásárolhatnak a felhasználók, ezzel a szolgáltatással megteremtve az „okostelefon” fogalmát, illetve az egyik legnagyobb bevételi forrást generálva ezzel a gyártónak, napjainkig körülbelül 14 milliárd alkalmazást töltöttek le innen.

Az Apple térnyerése előtt így nézett ki a mobiltelefon piac megoszlása: Symbian (Nokia) 65%, Windows 12%, Blackberry (RIM) 9%, s ez 2011-re radikálisan módosult, a Nokia piacvezetőből piac 2. lett közel 40%-os piacrészesedés vesztéssel, 2011-ben így nézett ki a piac: Android 36%, Symbian 28%, Apple 17%, Blackberry 13%. A részesedések jól mutatják, hogy 2007-hez képest két új, kulcsszereplő lépett be a piacra, egyik az Apple, majd rá egy évre, az óriási nyereségek, s népszerűség hatására, a Google reagált erre, s bejelentették az Android operációs rendszert, azóta igazolva, hogy ezzel több gyártót is megmentve a totális csődtől (pl: HTC).

A kimutatás másik fontos pontja a Nokia óriási vesztesége, erre ők csak 2011-ben reagáltak a Microsofttal kötött szerződésükkel, a Windows phone-ok gyártásával, mely kihúzta őket a gyár tönkremeneteléből.

A szórakoztató elektronika ezen szegmensében lejátszódott folyamatok tökéletesen reprezentálnak több dolgot is az iparági versenyről. Az egyik, hogy mi történik amikor a gyártók nem reagálnak megfelelően a konkurensek fejlesztéseire, illetve a fogyasztók változó igényeire, ahogy tette azt a Nokia, s nem mérték fel a változó igényeiket a felhasználóiknak, hogy a Symbian operációs rendszerük elavult, illetve nem reagáltak az Apple új készülékére.

A másik fontos aspektusa a történteknek, hogy mennyire fontos a magtechnológia megfelelő felhasználása, illetve a piacvezető pozíció megőrzése, további innovatív fejlesztések indításával, ezeket is elhanyagolta a Nokia, óriási részesedésük megnyugtató tudatában, melyre számukra brutálisan mutatta meg a piac, hogy ezt nem engedheti meg magának egyetlen vállalat sem.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Jelenleg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatója. Újságíró, grafomán, marketing és médiahacker.

Hozzászólások száma: 7 db

  1. Apple - 2013.03.13. 23:06

    Khmmm…értékelem ha valaki elszánt de őszintén ez elég gyenge lett… :(

  2. repiga - 2013.03.14. 06:47

    Nagyon gyengus cikk.

    Sima tényfelsorolás, a következtetést pedig egy álltalános iskolai marketingóra után is le lehet vonni.

    Bocs.

  3. szlaszlo - 2013.03.14. 11:56

    Ha nincs az elején, hogy ki és honnan írta, akkor arra tippeltem volna, hogy egy középiskolás esszé….
    Reméljük azért a tanára legalább értékelte… :)

  4. Matya - 2013.03.14. 12:50

    Amikor vége lett a cikknek, azt hittem, ez csak a bevezetés, és tovább kell lépni valahova…

  5. Bestname - 2013.03.15. 23:43

    Az apple onkoltsegkent tartja fent az App storet. Legfontosabb nekik a keszulek eladas.

  6. Belerofone - 2013.03.17. 15:34

    Nos kedves olvasok és hozzászólók, nem utolsó sorban az ihungary csapata! A fentebb megjelenített ” cikk” minden bizonnyal megosztja a kommentelők és az ihungary olvasó közönségét . Hogy ki és milyen megfontolásból döntött ugy, hogy ezt a cikket az alábbi néven ” Mobilpiac innovációja, avagy az iPhone-hatás” tette közzé. Véleményem hogy magáról az innováció fogalmáról vajmi elképzelése és tovább megyek fogalma sincs a “cikk” írójának. Ha meg engedítek nekem, kicsit felvilágosítom a kedves írót hogy mi is az innováció. Egyszerűbb lenne be linkelni de a tömör és lényegretörő megfogalmazást az adott fogalomról meg is csak leírnám. Hozzà teszem, hogy színesebb es érdekfeszítőbb lett volna az olvasmány ha képek esetleg tények lettek volna linkelve. Innováció: Az innováció egy kreatív ötletből születő folyamatot jelöl, amely megvalósítja az ötletet. Az olvasott tartalomban nem vettem észre sem párhuzamot sem pedig valós tartalmat arra utalva hogy a Apple mit,miért és hogyan valósított meg. A mobil piac is minden valószínűséggel nagyobb, szélesebb és bővebb tartalommal bír mint sem az előttem szólót idézzem egy elég gyenge ” felsorolás ” a gyártókról es márkanevek sokaságából. Ajánlom a szerző figyelmébe hogy ha már okos telefonról és netán az általa is használt Apple termékről de bármi másról igyekszik gondolatait megosztani akkor használja ki a termék tudását és ne csak a divatnak megfelelő felhasználó legyen már ha lehet ezt a jelzőt használnom. Az ihungary csapatának szeretném jelezni hogy ilyen cikket bárki tud írni és én is szívesen várom a felkérést hogy részt vegyek a csapat munkájában :) Minden bizonnyal olyannyira mint a fent említett cikk írója személyem is megfelelne az elvárásaiknak… Corvinus egyetem … :) a széles tudás nem feltétlenül mély …

  7. Zola - 2013.03.19. 00:22

    Nem tudom, hogy ez a teljes cikk-e, avagy sem, de egyet kell értenem az előttem szólókkal. Ezek tények, száraz adatok, melyek mögött nem rejlik sem önálló vélemény, sem valamiféle konklúzió, ráadásul a fogalmazásmódja sem túl tökéletes – a tárgyi tévedésekről nem is beszélve. Corvinus egyetem ide- vagy oda, egy gazdasági elemző cikk közel sem ilyen szerkesztettségű! :P

Szólj hozzá Te is!