Csökkennek a digitális magazin eladások?

KeleMan 2011.01.09. 19:58 Apple, Egyéb, iPad 2 db 85

Önmagában nem, de mégis érdekes képet festenek pl. az iPad készülékre írt alkalmazásokról kiadott statisztikák. A Women’s War Daily (WWD) a minap jelentette be, hogy gyorsan csökkennek az iPad-re írt magazin alkalmazások letöltései. A Wired című lapot is sokan dicsérték, sőt az első egy hónapban 100.000 digitális példány fogyott. Rá egy hónapra viszont már csak 23.000 db. Érdekes. Persze a Wired egy extrém példa, de hasonló eladásokat produkált a Vanity Fair is, ahol 8.700 db letöltés volt. Az azt megelőző időszakban viszont 10.000 db. A Glamour eladásai is közel 20%-ot csökkentek novemberre, az októberi időszakhoz képest.

De vajon miből ered ez a csökkenés? És egyáltalán tervezi-e az Apple, hogy segít a kiadóknak abban, hogy megállítsák ezt a csökkenő tendenciát. Az egyik legfontosabb kérdés az előfizetői modell. Abban mindenki egyetért, hogy a digitális kiadást olcsóbban kell biztosítani, mint a nyomtatott sajtó esetében, hiszen ez lenne a jövő, nincs papír, nincs nyomdafesték sem. Sajnos a legtöbb kiadó viszont csak a pénzt látja és magának az alkalmazásnak a költségei is meg kell, hogy térüljenek. Egy idő után persze már nyereséges lesz, de hogy ez már mikor következik be, csak a felhasználóktól függ, maguktól az olvasóktól, hiszen ők döntenek, hogy megvásárolják-e az újságot. Az biztos, hogy mind a kiadók, mind az előfizetők között nemsokára ki fog alakulni az az ár/érték arány, amely mindkét fél számára elfogadott lesz.

A másik fontos dolog, hogy a legtöbb kiadó, még mindig magazinként kezeli a termékét és nem alkalmazásként. Kérdés, hogy melyik megoldás a jobb? Írni egy keretprogramot és abban jelennek meg a számok havonta, hetente, stb. és úgy lesznek elérhetőek az olvasóközönség számára, vagy minden egyes magazint külön alkalmazásként kellene biztosítani? Magyarországon a legtöbb esetben az előbbi megoldást favorizálják a kiadók. Nézzük csak meg a Dimagot, vagy akár a számomra oly kedves HVG-t, mely szerintem a legjobb magyar iPad alkalmazás eddig. Már alig várom, hogy előfizethessek a digitális tartalomra.

De akár ott van a Story Magazin is, ahol szintén egy keretprogramon belül lehet majd megvásárolni a soron következő számot. A Story egyébként is elnyerte a 2. legjobb magazin alkalmazás díját is a mértékadó McPheters & Company iMonitor összesítésében. A magyar magazint kizárólag a tekintélyes brit Sunday Times iPad alkalmazása tudta megelőzni, viszont a Time vagy a The Washington Post csak a Story mögött kullog. Szerencsére nem a celebjeink miatt nyert, sokkal inkább annak köszönhetően, hogy a fejlesztők nem csak magazinként tekintettek az alkalmazásra, hanem mertek újítani és olyan lehetőségeket építettek a programba, mely egy nyomtatott sajtótermék esetében nem lehetséges (képek görgetése, videók beillesztése, stb.)

Amit nem szabad megengednie egy kiadónak a felhasználók szerint az az, hogy nem elegendő csak egy videót beszúrni valahova a szkennelt tartalom mellé. Mi több nem szabad szkennelni. Ez egy alap dolog. Aki egy iPad készüléket vesz a kezébe, az elvárja, hogy minőségi terméket kapjon a pénzéért. Tehát a kiadóknak erre is figyelni kell, mindezek mellett pedig kifejezetten arra, hogy a magazin alkalmazkodjon az iPad készülékre. Mert ettől válik eladhatóvá.

Nem kell tehát farkast kiáltani, de tény, hogy a jelenlegi előfizetői megoldások nem biztos, hogy a legjobbak, de ennél jobbat nem találtak ki. Az nyilvánvaló, hogy egy push üzenetben a felhasználót tájékoztatni kell, ha megjelenik az új szám, de ezek alap dolgok, más fajta figyelem felhívás is kell ahhoz, hogy az olvasó megvegye a terméket. Én annak örülnék a legjobban, ha egy olyan megoldást találnának ki, amelyben a nyomtatott sajtótermékért 1 évre pl. Délmagyarország fizetek 10.000 Ft-ot, mellé 1.000 Ft-ért pedig kiegészítő opcióként megvehetem a digitális kiadást is. Majd én eldöntöm, hogy a reggeli kávém mellett az iPad-et kívánom-e olvasni az ágyban, vagy kimegyek a postaládámhoz és onnan veszem ki az újságot.

Pár év alatt pedig meg lehet fordítani a tendenciát és ráállítani az előfizetőket a digitális kiadásokra. Persze ez nem most fog bekövetkezni, és szerintem nem is 5 év múlva, de 10-20 év elegendő lesz szerintem ahhoz, hogy a táblagépek térhódításával kialakuljon valami hasonló modell, vagy akár a fentieknél jobb is.

Tetszett a bejegyzés? Lájkold, csiripeld, oszd meg!

A szerző

Tanulmányaim és a közgáz befejezése után gazdasági informatikusként végeztem, majd 2004-től 2012-ig a Magyar Telekomnál (T-Home, T-Mobile) dolgoztam. Jelenleg szabadúszó webfejlesztőként és dizájnerként tevékenykedem. Szívesen foglalkozom PHP és WordPress programozással, fejlesztéssel, weboldalak üzemeltetésével.

Hozzászólások száma: 2 db

  1. JamesS - 2011.01.09. 20:25

    hát érdekes lenne pl a pc gurut így olvasni majd egyszer, de lehet jobban tetszene, mint a nyomtatott verzió
    főleg később lehet érdekes, ha már 1-2 éve előfizetője vagy és nem azon kell agyalnod hova tedd a régi újságokat, hanem ott van a gépen mind :P
    én reménykedek abba, hogy mihamarabb javulni fog a tendencia és kedvező áron jó minőségben lesznek elérhetőek a tartalmak
    kár azért a sok fáért ami az újsághoz kell
    én vevő lennék a jó minőségű kiadásokra
    bár tény, hogy aki a wc-n szeret olvasni az lehet nem viszi oda a ipadot :P
    így apple helyében én csinálnék SOS egy olyan tartószettet ami csempére felhelyezhető ipad tartó :P

  2. Marcellus - 2011.01.10. 14:55

    Remek írás, gondolatébresztő! Csak így tovább!

Szólj hozzá Te is!